Löytyykö suomen-, englannin-, ruotsin- tai saksankielisiä kirjoja tai raportteja siitä miltä talvisota näytti leningradilaisten silmissä ja elämässä?

Kysytty

löytyykö suomen-, englannin-, ruotsin- tai saksankielisiä kirjoja tai raportteja siitä miltä talvisota näytti leningradilaisten silmissä ja elämässä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leningradin asukkaiden elämästä ja mielialoista on kirjoitettu paljon erityisesti kaupungin saarron 1941-1944 ajalta. Sen sijaan talvisodan aikaisia ajatuksia on haastavampi löytää. Jonkinlaisia mieliala- ja mielipidekartoituksia on kuitenkin tehty esimerkiksi salaisen poliisin toimesta, ja näitä raportteja on jossain määrin päästy käyttämään tutkimuksessa.

Suomenkielistä aihetta sivuavaa kirjallisuutta esim.:

Vihavainen & Saharov (toim.): Tuntematon talvisota - Neuvostoliiton salaisen poliisin kansiot (2009) [Teoksessa käsitellään sotilaiden lisäksi myös Leningradin alueen siviilien ajatuksia talvisodasta virallisraporttien kautta]

Iljuha & Tsamutali & Vihavainen (toim.): Monikasvoinen Suomi - venäläisten mielikuvia Suomesta ja suomalaisista (2009) [Teoksessa aihetta sivuavia artikkeleita]

Vihavainen: Marssi Helsinkiin - Suomen talvisota neuvostolehdistössä (1990)

Aihetta sivuava artikkeli:

Kilin, Juri: Sotilaallisesta vaarattomuudesta ainoaksi viholliseksi : Leningradin sotilaspiirin valmistautuminen Suomen talvisotaan. Sotilasaikakauslehti - 72 (1997) : 2, s. 21-27.

Ulkomaisia artikkeleita ja kirjallisuutta (lähinnä myöhempää piiritystä sivuten, mutta viittaukset myös talvisotaan mahdollisia):

Kirschenbaum, Lisa A.: "Our City, Our Hearths, Our Families": Local Loyalties and Private Life in Soviet World War II Propaganda. Slavic Review 59.4 (2000): 825-847.

Usitalo & Whisenhunt (ed.): Russian and Soviet history - from the Time of Troubles to the collapse of the Soviet Union (2008)

Thurston & Bonwetsch (ed.): The People's war - responses to World War II in the Soviet Union (2000)

Ystävällisin terveisin,
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto