Löytyykö pääkaupunkiseudun kirjastoista Jules Vernen kirjaa Hiilikaivoksessa tai ehkä myös nimellä Musta Intia? Ranskaksi nimi on Les Indes Noires.

Kysytty

Löytyykö pääkaupunkiseudun kirjastoista Jules Vernen kirjaa Hiilikaivoksessa tai ehkä myös nimellä Musta Intia?
Ranskaksi nimi on Les Indes Noires.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa (www.helmet.fi) on kyseistä Jules Vernen teosta Hiilikaivoksessa yksi ainoa nide Helsingin kaupunginkirjastossa vuodelta 1882. Tätä harvinaisuutta ei lainata lainkaan, vaan se on luettavissa kirjastossa paikan päälllä. Teosta säilytetään Pasilan kirjaston varastossa ja koska Pasilan kirjasto on remontin vuoksi suljettuna ensi syksyyn saakka, niin toistaiseksi sitä ei saa edes luettavaksi.

Teos kuuluu myös Suomen kansallikirjaston kokoelmaan, mutta sieltäkään sitä ei saa lainaksi vaan ainoastaan luettavaksi paikan päällä Helsingin Yliopiston kirjaston tiloissa.

Kyseinen teos ei ole Suomen kansallisbibliogrfian, Fennican, mukaan ilmestynyt suomeksi nimekkeellä Musta Intia.