Otsikko
Löytyykö oppaan tekemiseen jotain kirjaa? En ole vielä lukuisista yrityksistä huolimatta löytänyt yhtään teosta, joka käsittelisi oppaan tekemistä. Kuinka…

Kysytty

Hei, löytyykö oppaan tekemiseen jotain kirjaa? En ole vielä lukuisista yrityksistä huolimatta löytänyt yhtään teosta, joka käsittelisi oppaan tekemistä. Kuinka tehdä hyvä opas? Hyvän oppaan kriteerit? Monia oppaita eri asioista löytyy, mutta vielä yhtäkään teosta en ole löytänyt, mikä käsittelisi tietoa pelkästään oppaan tekemisestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaiset teokset käsittelevät useimmiten oppaan laatimista jostain tietystä aiheesta. Niissä on kuitenkin rakenne, joka ohjaa oppaan laatimiseen, joten ne ovat varmasti tutustumisen arvoisia. Teoksia voi etsiä esimerkiksi seuraavilla hauilla:

oppaan laatiminen

oppaan suunnittelu

oppaan tekeminen

oppaan teko

Oppaiden tekemiseen kannattaa etsiä ohjeita myös asiasanoilla:

julkaisun laadinnan oppaat

kirjoittaminen oppaat

Tutkielmassa Normatiivinen ohjeistus julkaisun laatimiseksi / Hanna Vilen käsitellään useammanlaisten oppaiden julkaisua. Siitä löytyy myös viitteitä aihetta käsitteleviin muihin teoksiin.