Otsikko
Löytyykö mitään luettavaa aiheesta Hallintaoikeuden luovutus kesäpaikastani ?

Kysytty

Löytyykö mitään luettavaa aiheesta Hallintaoikeuden luovutus kesäpaikastani ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy.fi-vastaajat eivät ole lakimiehiä. Kysymyksessähän ei tosin neuvoa kysyttykään vaan kirjallisuutta. Kysymys oli silti vaikea. Näin täsmällisestä asiasta en onnistunut löytämään kirjallisuutta. Kysymyksestä ei käy ilmi, millaiseen tilanteeseen hallintaoikeudesta luopuminen liittyy. Oletan, että hallintaoikeudesta luopuminen liittyy lahjoituksiin tai testamentteihin.

Vero.fi-sivulla on tietoa siitä, kuinka hallintaoikeudesta luopuminen vaikuttaa verotukseen ja kuinka asia täytyy hoitaa.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/hallintaoikeuden_pidattaminen_lahjavero/hallintaoikeudesta_luopumine/

Yleistietoa hallintaoikeudesta :

Koponen, Juha : Kuolinpesän osakkaan opas (Verotieto, 2022)
Lindholm, Tuomo : Lahjaverokirja (Verotieto, 2022)

Jos kyse on omasta asiasta eikä esimerkiksi opiskelutehtävästä, kannattaa hyödyntää kirjastojen maksuttomia asianajajapäivystyksiä: https://asianajajaliitto.fi/paivystyskalenteri/