Löytyykö maanmittausalaa koskevia kirjoja, jotka käsittelevät työturvallisuutta ja jos löytyy niin mistä?

Kysytty

Löytyykö maanmittausalaa koskevia kirjoja, jotka käsittelevät työturvallisuutta ja jos löytyy niin mistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen aineistotietokanta HelMetistä, www.helmet.fi, löytyy kyllä aineistoa maanmittauksesta ja maanmittausinsinöörien työstä (hakutyyppi aihehaku, hakusanat ”maanmittaus”, ”maanmittausinsinöörit”). Teosta, jossa käsiteltäisiin nimenomaan tämän alan työturvallisuutta, ei näyttäisi löytyvän. Yleensä työturvallisuudesta kyllä löytyy runsaasti aineistoa hakusanoilla ”työturvallisuus”, ”työturvallisuusmääräykset”, ”työturvallisuuslaki”. Muutama teos löytyy myös sanahaku-hakutyyppiä käyttäen yhdistämällä hakusanat ”maanmittaus” ja ”lainsäädäntö”, mutta niissäkään ei ainakaan luettelointitietojen perusteella näyttänyt olevan tietoa juuri työturvallisuudesta. HelMet-tietokannasta löytyy asiasanalla ”kartoitus” mm. teokset Metsän mittaus ja kartoitus; Rantanen Pasi: Maanmittauksen perusteet ja Kuparinen, Antti: Mittamiehen käsikirja. Näissä maanmittausta yleisesti käsittelevissä teoksissa mahdollisesti sivutaan myös työturvallisuuteen liittyviä seikkoja. Haku korkeakoulukirjastojen yhteistietokanta Lindasta tuotti samansuuntaisen tuloksen: maanmittauksesta kyllä löytyy runsaasti teoksia, mutta ei sellaista jossa olisi lisäksi asiasana työturvallisuus. Kannattaa kääntyä Maanmittauslaitoksen puoleen, sivulta www.maanmittauslaitos.fi löytyvät yhteystiedot.