Löytyykö kirjoja/ aineistoa löytöretkeilijä Francisco de Orellanasta?

Kysytty

Löytyykö kirjoja/ aineistoa löytöretkeilijä Francisco de Orellanasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedonhaku Internetistä: Helsingin kaupunginkirjaston kotisivulta (http://www.lib.hel.fi) > Tiedonhaku internetistä > vasen Haku-sarake, hakujärjestelmä Ask Jeeves > hakulokeroon hakusanaksi Francisco de Orellana > paina hae. Saat näyttöön eri hakuohjelmien löytämät tulokset. Ainakin Webcrawlerin löytämistä sivuista viimeinen, Discover Amazonia - Amazonia Rainforest - Brazil, Ecuador and… sisältää runsaasti sivuja, joilla on jotakin Francisco de Orellanasta, myös englanniksi.

Tiedonhaku kirjastojen kokoelmista Internetissä: Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginkirjastojen kokoelmat ovat nähtävissä internetissä: http://www.lib.hel.fi > Kirjat ja muu aineisto (pääset tähän suoraankin, osoite http://www.libplussa.fi) > paina jotakin painiketta, jossa on kaupungin nimi (haku kohdistuu aina kaikkien neljän kaupungin kirjastojen kokoelmiin). Siirrä valinta hiirellä kohtaan asiasana tai luokka, kirjoita hakulokeroon hakusanaksi löytöretket ja paina hae (hakutermillä Francisco de Orellana ei löydy viitteitä).

Sen, missä kirjastossa kirja on, näet klikkaamalla kohtaa saatavuus. Et voi varata aineistoa internetin kautta, vaan Sinun täytyy soittaa siihen kirjastoon missä haluamasi kirja on.

Voit myös tehdä luokanmukaisen haun, mutta se rajoittuu siihen kirjastoon jossa ko. luokitusjärjestelmää käytetään. Tee muuten kuten edellä, mutta kirjoita hakutermiksi luokkanumero 469, jolloin haku kohdistuu Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmiin. Helsingin kaupunginkirjastossa on esim. Markku Henrikssonin kirja Toinen aalto - eurooppalaiset rosvo- ja löytöretket Amerikoissa (kust. Gaudeamus 1997).