Otsikko
Löytyykö kirjastosta tietoa ja kuvia Enonsaaresta? Haluaisimme saaren nykyisenä hoitajana kertoa sanoin ja kuvin niin lahtelaisille kuin vieraillekin saaren…

Kysytty

Löytyykö kirjastosta tietoa ja kuvia Enonsaaresta? Haluaisimme saaren nykyisenä hoitajana kertoa sanoin ja kuvin niin lahtelaisille kuin vieraillekin saaren historiasta sanoin ja kuvin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enonsaaresta ei valitettavasti ole omaa teosta. Tietoa saaren luonnosta, rakennuksista ja kaavoituksesta
on Lahden teknisen viraston julkaisuissa Enonsaaren osayleiskaava (Lahden kaupunkisuunnittelujulkaisu.
C 1999 :2 ja Lahden kaupunkisuunnittelujulkaisu. A 2000 :1).
Riitta Niskasen Selvitys Lahden kulttuurihistoriallisesti arvokkaista kohteista esittelee ss. 94-95 Enonsaaren huvila-asutusta. Teoksessa Lahtelaista perinnettä lahtelaisten kertomana kerrotaan ss. 44-47 yleisesti Vesijärven huvilaelämästä, Enonsaarikin mainitaan mutta sitä ei käsitellä tarkemmin.
Kirja Vesijärvi : luontoa, tutkimusta, maisemia sisältää muutamia pieniä kuvia Enonsaaresta.
Lehtiartikkeleita:
Aaltonen: Päivä Enonsaaressa (Etelä-Suomen sanomat 26.6.1981)
Enonsaari - suosittu kesäkeidas (ESS 18.7.1969)
Leirikaupunki Enonsaaressa (ESS 31.7.1968)
Lahtelaisten kesäkeitaita. Enonsaaressa viihtyvät enot, tädit ja lapset (ESS 1.7.1971)
Enonsaari - suosittu retkeilypaikka (Lahti ja ympäristö 31/1969)
Valitettavasti uudempia paikallislehtien artikkeleita ei ole löydettävissä muuten kuin kyseisiä lehtiä selailemalla. Kaupunginmuseolla on kuva-arkisto, sieltä saattaisi löytyä kuvia. (Puh. 814 4516).