Löytyykö jostain tietoa, miten vegaanina saan kaiken tarvitsemani ravinnon päivässä? Esim kuinka monta grammaa rasvaa / kuitua / kalsiumia yms päivässä? Löydän…

Kysytty

Löytyykö jostain tietoa, miten vegaanina saan kaiken tarvitsemani ravinnon päivässä? Esim kuinka monta grammaa rasvaa / kuitua / kalsiumia yms päivässä? Löydän vain valmiita ruoka-ehdotuksia, mutta en osaa muuttaa niitä toimiviksi.

Vastaus

Vastattu

Vegaaniliiton sivuilta saa hyvää ja ajantasaista tietoa vegaanisesta ruokavaliosta. Kuten sekasyöjälle niin myös vegaanille tärkeintä on ruokavalion kokonaisuus. Jokaisen aterian ei tarvitse olla täysin suositusten mukainen vaan kokonaisuus ratkaisee.

Vegaaniliiton sivuilla kerrotaan ruokavalion koostamisesta: "Ruokavalion koostamisen avuksi on laadittu erilaisia suosituksia ja ohjeistuksia, joiden noudattaminen turvaa ravintoaineiden riittävää saantia. Kun ruokavalio on koostettu hyvin, ei kaikkien yksittäisten ravintoaineiden saantiin tarvitse kiinnittää huomiota. Vegaanin on kuitenkin syytä pitää mielessä ruokavalion niin sanotut kriittiset ravintoaineet (2). Kriittisiksi ravintoaineiksi kutsutaan ravintoaineita, joiden saanti voi olla vähäistä kasvisruokavalioista tai joiden imeytyminen on heikompaa kasviperäisistä kuin eläinperäisistä lähteistä. Tällaisia kriittisiä ravintoaineita ovat B12-vitamiini, D-vitamiini, jodi, kalsium, rauta ja sinkki. Vegaaneille suositellaan ravintolisänä käytettäväksi B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia (1). Muiden ravintolisien tarve on syytä arvioida erikseen terveydenhuollon ammattilaisen kanssa."

Vegaaniliitto – Edistämässä kasvissyöntiä ja veganismia jo vuodesta 1993

Sivuilla on myös aikuisille suunnattu viitteellinen ohjeistus sopivista annosmääristä yhden päivän ruokailua ajatellen. Tarkkoja grammamääriä ei ole, koska ihmisten energian- ja ravinnontarve vaihtelee.

Valviran laillistaman ravitsemusterapeutin avulla voi saada omaan tilanteeseensa mahdollisimman sopivan ruokavalion. Etenkin vakavista allergioista, keliakiasta tms. kärsivän on suositeltavaa käydä ravitsemusasiansa läpi ammattilaisen kanssa.

Veganismia käsittelevää kirjallisuutta voi etsiä kirjaston kokoelmista esimerkiksi hakusanalla veganismi.