Löytyykö joltain sivustolta mahdollisuutta hakea, että minkänimisiä sanomalehtiä on aikoinaan ilmestynyt/tilattu jollekin tietylle paikkakunnalle?

Kysytty

Löytyykö joltain sivustolta mahdollisuutta hakea, että minkänimisiä sanomalehtiä on aikoinaan ilmestynyt/tilattu jollekin tietylle paikkakunnalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanomalehtien liiton sivuilta löytyvät nykyään ilmestyvät sanomalehdet maakunnittain. Lehdet, jotka eivät enää ilmesty, eivät tietysti ole tällä listalla.

http://www.sanomalehdet.fi/sanomalehdet/lehdet_maakunnittain

Sanomalehtien liitolla on myös aineistopankki, mutta se on käytössä vain liiton jäsenille.

Suomen lehdistön historia 1-10 ilmestyi 1980- ja 1990-luvuilla. Sen osissa 1-4 on sanomalehdistön historiaa yleisesti, ja osista 5-7 löytyy lehtien levikkialueita ja levikkiä paikkakunnittain. Kirjat löytyvät Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__St%3A%28suomen%20lehdist%C3%…

Eli valitettavasti sivustoa, jolle kaikki kysymäsi tieto olisi koottu, ei löytynyt. Yllä olevan sivuston ja kirjasarjan kautta löytyy osa hakemasta tiedosta, mutta aika työläästi.