Löytyykö Helsingin Arabianrantaa ja sen historiaa käsittelevää kirjallisuutta?

Kysytty

Löytyykö Helsingin Arabianrantaa ja sen historiaa käsittelevää kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Arabianranta on uusi asuinalue, josta ei vielä ole julkaistu juurikaan kirjallisuutta. Tietoa kaupunginosasta löytyy Internetistä Helsingin kaupungin sivuilta:
www.hel.fi/wps/portal/Kaupunkisuunnitteluvirasto
Kaupunkisuunnitteluvirasto > Ajankohtaiset suunnitelmat > Projektialueet > Arabianranta
sekä
http://www.hel2.fi/tietokeskus/helsinki_alueittain_2005/305Vanhakaupunk… .

Historiallisesti nykyinen Arabianranta on Helsingin Vanhaakaupunkia. Vanhankaupungin historiasta kertoo teos Markku Heikkinen, Helsinki, Helsingin kaupunginmuseo, 1989.
Myös Annalan kartano sekä Arabian tehtaat liittyvät alueen historiaan. Annalasta kertovat teokset:
Villa Anneberg - Annalan huvila, porvarisidyllistä kaupunkilaisten keitaaksi, Hyötykasviyhdistys ja Puutarhataiteen seura, 2005.
Anu Ranta Annala, rakkaudesta puutarhanhoitoon, Edita, 2005.
Arabian tehtaista kertoo teos Marjut Kumela, Arabia, Wärtsilä, Arabia, 1987.

Arabianrannan suunnitteluun liittyy Tuula Isohanhen väitöskirja Arabia, Arabia : taiteellinen toiminta osana asuinympäristön suunnittelua, tapaus Arabianranta, Helsinki, Taideteollinen korkeakoulu, 2006 .

Helsingin kaupungin historiasta löytyy tietoa myös Helsingin kaupunginmuseon sivuilta
www.hel.fi/wps/portal/Kaupunginmuseo .