Löytyykö euroopasta sananvapaus- tai uskonnonvapaus valtuutettuja tai organisaatioita? Muita kuin YK:n?

Kysytty

Löytyykö euroopasta sananvapaus- tai uskonnonvapaus valtuutettuja tai organisaatioita? Muita kuin YK:n?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Käytännössä tärkeimmät sanan- ja uskonnonvapauden toteutumista valvovat organisaatiot ovat suuria kansainvälisiä järjestöjä, joiden toiminnan taustalla on jokin valtioiden välinen sopimus. YK on tästä hyvä esimerkki.

YK:n nimittää ”raportoijan” (raporteur) valvomaan niin sanan- kuin uskonnonvapaudenkin suojelemista ja toteutumista. Irene Khan on UN Special Rapporteur for Freedom of Opinion and Expression, Ahmed Shaheed Special Rapporteur on freedom of religion or belief.

Nämä henkilöt käytännössä tekevät vierailukäyntejä eri maihin ja ottavat kantaa, toteutuvatko nämä mainitut eri vapaudet eri valtioissa niin kuin YK:n eri sopimuksissa on sovittu.

Muista vastaavista henkilöistä voidaan mainita Dunja Mijatović, joka parhaillaan on ihmisoikeuksista vastaava komissaari Euroopan unionissa. Vuodesta 2006 lähtien EU: ssa on ollut tällainen tehtävä, jonka haltijan vastuulla on muun muassa sanan- ja uskonnonvapauden toteutuminen Euroopan unionissa.

Suomi on myös jäsen Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestössä OSCE: ssa. Myös siellä on nimettynä oma edustaja, Teresa Ribeiro, jonka tehtävänä on valvoa sananvapauden toteutumista mediassa.

Sanavapaus- ja uskonnonvapaus taataan kansalaisille tavallisesti perustuslaissa tai vähintäänkin jossakin erityslaeissa. Suomessa esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamies valvoo, toteutuvatko nämä vapaudet tietyissä yksittäisissä tilanteissa. Oikeusasiamies on esimerkiksi todennut ratkaisussaan, että Tampereen kaupunki on loukannut opettajan sanavapautta:

https://www.oikeusasiamies.fi/en/-/tampereen-kaupunki-loukkasi-opettajan-sananvapautta

Vastaavanlainen kantelumahdollisuus on myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Suomen saamista langettavista tuomioista moni on koskenut sanavapautta ja median uutisointeja.

Kansallisista viranomaisista myös esimerkiksi yhdenvertaisuusvaltuutettu valvoo sitä, käytetäänkö sananvapautta erilaisia vähemmistöjä loukaten.

Oikeusasiamieheen rinnastettava ombudsman tai ombudsperson valtuutettu on lähes jokaisessa Euroopan ja maailman maassa. Niiden toimivalta saattaa eri valtioissa olla erilainen, mutta lähes aina niille voi tehdä huomautuksen sanan- ja uskonnonvapauden loukkaamisesta:

https://www.ombudsman.europa.eu/fi/european-network-of-ombudsmen/members/all-members

https://www.theioi.org/the-i-o-i

Näiden yllä mainittujen organisaatioiden lisäksi on olemassa tuhansia erilaisia yhdistyksiä ja muita organisaatioita, jotka on perustettu valvomaan sanan- ja uskonnonvapauden toteutumista. Suomessa ne vaihtelevat esimerkiksi vapaa-ajattelijoista juuri perustettuun Sanan- ja uskonnonvapaus ry -nimiseen yhdistykseen.