Löytyykö elämäkertojen kirjoittajien kertomuksia siitä, miten elämäkertoja oikein kirjoitetaan? Kuinka paljon on lopulta fiktiota / arvailuja tms? Usein…

Kysytty

Löytyykö elämäkertojen kirjoittajien kertomuksia siitä, miten elämäkertoja oikein kirjoitetaan? Kuinka paljon on lopulta fiktiota / arvailuja tms? Usein teksteissä on niin yksityiskohtaisia ja privaatteja kohtia, mitä kukaan muu kuin asian kokija voi kertoa.

Vastaus

Vastattu

Varsinaisia kertomuksia ei löytynyt, mutta tässä Helmet-hausta löytyviä kirjoja, joista voisi olla apua:

Elämänkerran kirjoittaminen ja julkaiseminen : ohjeita käytännön esimerkin muodossa / Salme Räsänen ja Ahti Planman

Sanat elämän puuhun : matkalla kirjoittajaryhmän kanssa / Alli Kantola

Kirjoittamisen hinku : muistelma harrastuksesta ja työstä / Markku Tanttu

Suomalaisten salatut elämät : päiväkirjojen ominaispiirteiden tarkastelua / Miia Vatka