Löytyisiköhän tarkempaa tietoa tai esitystä Jalkaväen koulutuskeskus 16 vuosilta 1941-1942 (JrKoululK 16)

Kysytty

Hei. Löytyisiköhän tarkempaa tietoa tai esitystä Jalkaväen koulutuskeskus 16 vuosilta 1941-1942 (JrKoululK 16)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jatkosodan syttymisvaiheessa kesällä 1941 Kotijoukot perustivat kaikkiaan 24 koulutuskeskusta eri puolille Suomea, huolehtimaan rintamajoukkoihin lähetettävien täydennysjoukkojen koulutuksesta. Keskuksissa koulutettiin toisaalta vanhempia, aiemmin kouluttamatta jääneitä reserviläisiä, toisaalta taas varusmiesiän saavuttaneet nuoret miehet.

Jalkaväen Koulutuskeskus 16 aloitti toimintansa 18.6.1941 Tervolassa, jossa se toimi majuri V. Järvisen johdolla 15.1.1942 saakka. Tästä eteenpäin JvKoulK 16 toimi välillä 15.1.-25.10.1942 Kemissä, jona aikana keskuksella oli Järvisen lisäksi vielä kaksi muutakin johtajaa (maj J. Komonen, evl A. K. Pihlajamaa). Koska koulutettava miesmäärä pieneni jatkuvasti, voitiin epäedullisimmissa olosuhteissa toimineita keskuksia lakkauttaa syksyllä 1942, ja näihin kuului myös JvKoulK 16 Kemissä. Näin ollen lähimmäksi Pohjois-Suomessa toimineeksi keskukseksi jäi tämän jälkeen Oulun ja Limingan seudulla toiminut JvKoulK 15.

Jalkaväen Koulutuskeskus 16:sta ei ole ilmeisesti tehty omaa erillistä historiikkia, mutta erittäin tarkka ja kattava yleisesitys koulutuskeskuksista, niiden toiminnasta ja olosuhteista taulukoineen löytyy muun muassa teoksesta Suomen Sota 1941-1945 (toim. Sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto), 9. osa: merivoimat, ilmavoimat, kotijoukot ja naisjärjestöt (Sotateos, 1960), erityisesti s. 426-461.

16 ääntä

Kommentit

Oikein kattavaa ja informatiivista vastausta voisi täydentää sen verran, että Jv.koul.K 16 sijaitsi Kemissä Pajusaaren koulussa.