Löytyisiköhän jostain tietoa, mistä Kleen maalauksista puhutaan Bo Carpelanin teoksessa Kleen taulun nimi? Osan tiedän, mutta iso osa on tuntemattomia…

Kysytty

Löytyisiköhän jostain tietoa, mistä Kleen maalauksista puhutaan Bo Carpelanin teoksessa Kleen taulun nimi? Osan tiedän, mutta iso osa on tuntemattomia suomenkielisiltä (tai ruotsinkielisiltä) nimiltään. Jos saisin selville, mitkä ovat maalausten englanninkieliset tai saksankieliset nimet, voisin löytää kuvat näihin runoihin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellaista lähdettä, jossa suoraan mainittaisiin, mitkä Kleen teokset ovat Carpelanin runojen taustalla en löytänyt.
Paul Kleen maalausten saksan- ja englanninkielisiä nimiä löytyy Kleetä käsittelevistä teoksista, joista Hämeenlinnan kirjastoissa on seuraavat.
Grohmann, Will: Paul Klee
Jardi, Enric: Paul Klee
Naubert-Riser, Constance: Klee
Raboff, Ernest: Paul Klee

Jardin teoksessa on 116 maalusta ja niiden saksan- ja englanninkieliset nimet.

Mainitsemanne HeSa: arvostelu Carpelanin runoteoksesta on kirjastossa luettavissa Kirjallisuusarvosteluja-lehdestä. Se on numerossa 1/2000 s. 10 ( lehden ylälaidassa oleva sivunumero).

Internetistä google-haulla hakusanalla ”Paul Klee” löytyy useita sivuja, joissa on kuvia Kleen maalauksista.