Löytyisikö tietoa, mikä on oheinen rintamerkki? Liittyykö johonkin järjestöön, maakuntaan tms?

Kysytty

Löytyisikö tietoa, mikä on oheinen rintamerkki? Liittyykö johonkin järjestöön, maakuntaan tms?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuva on jokseenkin epätarkka mutta rintamerkissä lienee jännitetty käsijousi. Onko alaosa avaimen muotoinen?

Kirjastosta löytyvän kirjallisuuden perusteella kyseessä ei ole maakunta-, kunnan-, suku- tai yhteisövaakuna.

Liittyisiköhän merkki jollain tapaa Etelä- tai Pohjois-Savon maakuntaan? Molempien maakuntien vaakunoissa esiintyy rintamerkin mallinen jännitetty käsijousi, kuten myös monessa savolaisessa kunnanvaakunassa sekä suku- ja yhteisövaakunassa.

Tässä tietoa ja kuvamateriaalia Savon vaakunoiden historiasta: http://seutu.wikimikkeli.fi/index.php/Vaakunoiden_historiaa

On toki myös mahdollista, että merkki on mukaelma, jolla ei ole sen kummempaa yhteyttä mihinkään alueeseen tai  järjestöön.

Lähteet: Suomen kuntavaakunat, maakuntavaakunat ja -tunnukset, Helsinki : Suomen kuntaliitto, 2005.

              Suomalaisia vaakunoita : henkilöitä, sukuja, yhteisöjä, Helsinki : Suomen heraldinen seura, 2006.