Löytyisikö/ muistaisiko kukaan puuttuvia säkeitä tai ehkä säkeistöjäkin vanhaan lauluun/runoon, joka menee seuraavalla tavalla: 1) Kuuhut hopeoita maahan…

Kysytty

Löytyisikö/ muistaisiko kukaan puuttuvia säkeitä tai ehkä säkeistöjäkin vanhaan lauluun/runoon, joka menee seuraavalla tavalla:
1) Kuuhut hopeoita maahan tuhlaa
metsän pienet tontut viettää juhlaa
tonttu-ukko lähtee tuvastaan
herättyään metsän huminaan...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulun nimi on Tontun avain. Sanat kokonaisuudessaan löytyvät kirjoista Valio, Helmi : Lasten laulelmia : säestyksin koteja ja kouluja varten, 1926 ja Ollikainen, Meri : Vilisee, kilisee tonttuja... :joulujuhlien esitysleikkejä, 1966. Viimeksi mainittu kirja on myös Oulun kaupunginkirjastossa ja siinä on sivuilla 9-11 sanat, nuotit ja leikkiohjeet.

5 ääntä

Kommentit

Ollikaisen kirjassa laulussa on 6 säkeistöä. Laulun tekijä B. Walio, kustantaja Otava:
1. Kuuhut hopeoita maahan tuhlaa, metsän pienet tontut viettää juhlaa. Tonttu-ukko lähtee tuvastaan, herättyään metsän huminaan.
2. Pikku tontut hyppii pensastoissa, suuret tontut asuu kannokoissa, keijukaiset hiljaa hipsuttaa, jätit palleroita kiikuttaa.
3. Innokkaasti koko keijukansa kutsuu luokseen pikku tonttuansa. Tonttu seisoo siinä huolissaan, etsii, etsii housuntaskustaan.
4. Hiippalakkiansa nostaa vähän: "Mua auttakaatte etsimähän. Tonttuavain hukkui multa, oi. Lasten luo en enää päästä voi."
5. Keijut etsii näyttäin intomieltä. Kaksi keijua sen löysi sieltä. Siitä tonttu-ukko riemastui, kiitää lasten luokse riemusuin.
6. Nyt on joulujuhla hauska meillä, tähtisilmät loistaa taivaan teillä. Tonttuavain riemun meille sai, ja, nyt, näkemiin ja kiitos vain.

Valion kirjassa laulussa on vain viisi säkeistöä, eli tuota viimeistä ei ole. Laulun kääntäjäksi on mainittu Immi Hellen, eli se on ilmeisesti alun perin ulkomainen laulu. Tekijöistä on vain nimikirjaimet san. I. W. ja säv. B. W.