Löytyisikö mitää kirjaa/kirjoja, missä käsitellään taloushallinnon historiaa. Taloushallinnossa tapahtuneita muutoksia esimerkiksi 1960 luvulta 2000 luvulle??…

Kysytty

Löytyisikö mitää kirjaa/kirjoja, missä käsitellään taloushallinnon historiaa. Taloushallinnossa tapahtuneita muutoksia esimerkiksi 1960 luvulta 2000 luvulle??
Yhden kirjan olen löytänyt. Se on Taloushallinnon nettivallankumous tekijöinä Lassi Mäkinen & Britt Vuorio.
Tarvisin vielä toisen teoksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vähissä tuntuu kirjat aiheesta olevan. Jos aiheeseen luetaan myös kirjanpito saadaan jotain tuloksia.
Kauppakorkeakoulun Helecon MIX -tietokanta antaa seuraavat toivottavasti relevantit teokset:

Vaarinpidosta virtuaaliaikaan : sata vuotta suomalaista tilintarkastusta / Leena Kosonen, julk. Lappeenrannan teknillinen yliopisto, 2005
Luvun 5 Sisällys:
Sadan vuoden saldo - tilintarkastuksen kokonaiskuva
Konkurssisäännöstä standardeihin
Tositteiden prikkauksesta virtuaaliympäristöön
Tilintarkastuskertomus on yhteenveto tarkastuksen lopputuloksista
Mitä otsikoissa - sadan vuoden keskustelut
Sadan vuoden saldo - onko mikään muuttunut?
Virtuaaliaikainen tulevaisuus - mitä edessä 2000-luvulla?

Tietotekniikan mahdollisuudet taloushallinnon kehittämisessä / Markus Granlund, Teemu Malmi, julk. WSOY, 2004
Sisällys:
Taloushallinnon muutostrendit ja tietojärjestelmäkehitys
Tietojärjestelmäkehityksen suuntaviivoja
Kirjanpito ja maksuliikenne
Johdon laskenta
Järjestelmähankinta ja -kehitys

Kauppakorkeakoulun Helecon MIX -tietokantaan on siis viety myös kirjojen sisällysluettelot. Helecon MIX on käytössä Helsingin kaupunginkirjaston työasemilta.

Internetissä on vapaasti selattavissa kauppakorkeakoulun Helcat-tietokanta http://helcat.linneanet.fi/webvoy.htm
Helcatissa ei tosin ole kirjojen sisällysluetteloita.

Helsingin kauppakorkeakoulun yhteystiedot http://helecon.hkkk.fi/kirjasto/

Jälkimmäinen kirja löytyy myös Helmet-hausta http://www.helmet.fi