Löytyisikö kirjaston tietokannasta runoja, joissa kenkäteema? Entä musiikkiteoksia, joissa kenkäteema? Entä elokuvia?

Kysytty

Löytyisikö kirjaston tietokannasta runoja, joissa kenkäteema?
Entä musiikkiteoksia, joissa kenkäteema?
Entä elokuvia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kenkäaiheisia runoja (tai runoja, joissa jalkineet ovat jollain lailla mukana):
Arnold Eidslott: Hylätty silmänräpäys (teoksessa Lähteenkirkas hiljaisuus: uskonnollista runoutta 1900- luvun Euroopassa, s.169)
Matthias Johannessen: Jokapäivänrunoja: 9 (teoksessa Ja tunturin takaa kuulet – Islannin sodanjälkeistä lyriikkaa, s. 120)
Tuntematon tekijä: Kengät on tehty sopimaan jalkoihin (teoksessa Yön häntäluu: maailmanrunouden antologia, s. 80)
K’o-chiu Chang: Kevätyö sävelmään ”Punaisiksi kirjaillut kengät” (teoksessa Virralla, s. 43)
Gertrud von Le Fort: Minä viskaan pois äärellisen (teoksessa Suurempi kuin sydämeni: uskonnollista runoutta 1900-luvun Euroopassa, s. 77)
Eva-Stina Byggmästar: Täytän saappaat vedellä (teoksessa Etupainoinen pyrstötähti : suomenruotsalaista nykyrunoutta, s. 182)
Ylva Eggehorn: Ota kengät pois (teoksessa Lähteenkirkas hiljaisuus: uskonnollista runoutta 1900- luvun Euroopassa, s.46)

Kenkäaiheisia lastenrunoja:
Hiirulaisen hieno maja (esim. teoksessa Peukaloputti, s. 77)
Iso ja pieni (teos Pakkanen, Kaija: Runoretki s. 26)
Linnunpesä (esim. teoksessa Soita, soita kissankello s. 36)
Lips laps luistimella ( teoksessa Pieni aarreaitta III s. 509)
Ohhoh (esim. teoksessa Kissankäpälä ja muita lastenrunoja)
Puu-akan unohdetut kengät (Kunnas Kirsi: Puupuu ja Käpypoika s. 6)
Tuhatjalkainen (esim. teoksessa Pieni aarreaitta III, s. 408)
Yksinäinen kalossi (teoksessa Kunnas, Kirsi Tiitiäisen satupuu, s. 45)

Elokuvia, joissa on kenkäteema:
Punaiset kengät (The red shoes)
Lainakengissä (In her shoes)
Taikatossut

Elokuvia, joiden englanninkielisessä nimessä on shoes, löytyy internetistä esim. osoitteessa https://www.imdb.com/.

Kenkäteemaista musiikkia mm.:
Sadetanssi: Vesi vie kengät
Wickholm, Jani: Kevyet kengät
Värttinä: Mustat kengät
Lund, Tamara: Niru-naru kengät
Nopsanilkat: Vauhtivarpaan kengät
Nylon Beat: Kengät Crocodile
Sapattivuosi: Keijujen kengät
Markkola, Tomi: Kuraiset kengät
Piirpauke: Viva saappaalta
Maijanen, Pave: Tanssivat kengät
Lindholm, Dave: Vanhat kunnon kengät
Lortzing, Albert: Puukenkätanssi
Pitkämö, Sami: Saappaat
Ahola, Kalle: Kuolleen miehen saappaat
Oinas, Teuvo: Kulkurin saappaat, Tanssikengät
Laulutuuli: Taivaiset saappaat
Colourstrings: Kehnot saappaat Jeesuksella
Muska: Saappaat
Eija Sinikka: Variksen saappaat
Mami: Tanssikengät
Ranto, Kirsti: Kukkamekko ja tanssikengät
Kokkonen, Taina: Tanssikengät, naurava suu
Grönfors, Hilja: Kengitäpä poika
Liemola, Lasse: Kengänkiillottajapoika
Siberia: Kengissä hiekkaa
Lindström, Erik, säv.: Ranskalaiset korot
Sinatra, Nancy: These boots are made for Walking
Presley, Elvis: Blue Suede Shoes

Lasten musiikkia:
Luuviulu ja läskibasso: Mistä kenkä puristaa
Sokka, Sinikka: Kenkä voi olla auto (Levyllä Numminen: Niemisen pojat ja naapurin äijä)
Perkoila, Mikko: Kenkäfilosofiaa Korpijärven raitilla, Kivenmuru kengässä
Kenkärokki, esim. levyllä Lasten oma rocklevy
Saappaani pohjassa levyllä Kiiltomato laulupolulla
Kengurumeininki: Saapasjalkakissa
Othman-Sundell: Saapaslaulu
Salo, Arja: Saapastanssi
Smurffit: Saapas näkee