Löysin netistä avaruus.fi sivustolla olevan artikkelin, joka oli otsikoitu "Mustan aukon sisällä menneisyys saattaa pyyhkiytyä pois". Artikkelissa ei…

Kysytty

Löysin netistä avaruus.fi sivustolla olevan artikkelin, joka oli otsikoitu "Mustan aukon sisällä menneisyys saattaa pyyhkiytyä pois". Artikkelissa ei kuitenkaan tarkemmin selitetty, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

Eli jos kuvitellaan tilanne, että henkilö päätyy mustaan aukkoon ja hänen menneisyytensä pyyhkiytyy pois niin silloinhan tämä henkilö minun käsittääkseni ei edes muistaisi, että olisi aukkoon tullut vaan hänen muisti ja tietoisuus alkaisi siitä hetkestä ja hän olisi alkanut olemaan olemassa vasta äskettäin.

Artikkelissa sanottiin kyllä, että kun menneisyyttä ei enää ole niin se ei määritä mitä tapahtuu seuraavaksi. Eli periaatteessahan minun olemassaolo ja tietoisuus on alkanut syntymästäni mutta tämän perusteella olen voinut joutua mustaan aukkoon ennen tätä ja minulla oli menneisyys joka pyyhkiytyi pois ja siten minulla ei ole enää menneisyyttä joka oli ennen syntymää eli ennen aukkoon joutumista.

Kaiken tämän lisäksi voisi olla että he jotka eivät joutuneet aukkoon niin muistaisivat minut yhä ja miettisivät että mitä minulle kävi mutta minun todellisuudessani heitä ja sitä maailmaa ei enää olisi.

Tällaisia pohdintoja herätti itsessä ja kysyisinkin mitä tuolla otsikolla oikeasti on tarkoitettu?

Vastaus

Vastattu

Artikkelissa varmaankin viitataan Berkleyn yliopiston matematiikkojen laskelmiin, että joissakin Mustissa aukoissa niihin joutunut voisi selviytyä, mutta hänen menneisyytensä tapahtumat häviäisivät ja hänellä voisi olla loputon määrä tulevaisuuksia. https://news.berkeley.edu/2018/02/20/some-black-holes-erase-your-past/ Artikkelissa ei siis viitata olemassaoloon tai muistiin, vaan menneisyyden ja tulevaisuuden determitismin katoamiseen. Menneet syyt eivät enää määrittäisi tulevaisuuden seurauksia.

Leena Tähtisen mielenkiintoinen artikkeli tiedelehdessä kuvaa tällaista mustaan aukkoon syöksymistä. Katsojan milestä aukkoon syöksyjä ei koskaan putoa ja syöksyjän mielestä aikaa kuluu vain hetkinen. Aika siis ikään kuin pysähtyy ja katkaiseen syyn ja seurauksen suhteet. https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/syoksytaan_mustaan_aukkoon

https://www.avaruus.fi/uutiset/kosmologia-ja-teoreettinen-fysiikka/mustan-aukon-sisalla-menneisyys-saattaa-pyyhkiytya-pois.html