Koska alkoi pankkituki Suomessa Persian Lahden sodan jälkeisen laman aikaan? Kauanko se kesti? Koska alettiin laittamaan autojen rekisteröintiote tarran…

Kysytty

Koska alkoi pankkituki Suomessa Persian Lahden sodan jälkeisen laman aikaan? Kauanko se kesti?

Koska alettiin laittamaan autojen rekisteröintiote tarran viereen ylimääräinen maksullinen tarra autoisssa ja koska se maksu loppui Suomessa? Mikä oli tämän ylimääraisen maksun nimike?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pankkien tukeminen alkoi Suomessa vuonna 1992. Tuki koostui sekä pääomalainoista että varsinaisesta pankkituesta, jota annettiin rahallisesti 61 miljardia markkaa ja takauksina 28,3 miljardia. Sen pääasialliset saajat olivat SKOP, STS-Pankki, Suomen Säästöpankki ja Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal. Kriisin jatkui vuoteen 1995, sillä pankkisektorin kokonaistulos oli tappiollinen vuosina 1991-1995. Suuri osa pääomalainoista ja takauksista on maksettu takaisin, mutta kokonaistappioksi on laskettu jääneen noin 50 miljardia markkaa.

Pankkikriisistä voi lukea lisää esim. suomalaisesta Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_pankkikriisi.

Autojen käyttömaksun periminen aloitettiin vuonna 1994. Tällöin ajoneuvon omistajan tai haltijan tuli lunastaa auton tuulilasiin kiinnitettävä tarra. Vuonna 1997 käytäntö uudistettiin ja maksun uudeksi nimeksi tuli ajoneuvovero. Tällöin vero siirryttiin myös kantamaan postitse jaettavalla verolipulla ja tarrat jäivät pois. Tämä tarkoitti myös, että vero perittiin kaikista rekisterissä olevista ajoneuvoista, kun tarra oli hankittava vain käytössä oleviin autoihin. Nykyisestä ajoneuvoverosta voi lukea esim. Veronmaksajain keskusliiton sivuilta: http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/autot/