Löysin kirpputorilta kirjan: Muistoja maapastorin elämästä, kirjoittanut Tohtori C. Buchsel, kenraali-superintendeetti berliinissä. Kyseinen teos on suomennos…

Kysytty

Löysin kirpputorilta kirjan: Muistoja maapastorin elämästä, kirjoittanut Tohtori C. Buchsel, kenraali-superintendeetti berliinissä. Kyseinen teos on suomennos toisesta ruotsalaisesta painoksesta. Teoksen on kustantanut G.W Edlund (GW.E) Helsingissä 1888.

Alkuteos on kirjoitettu saksaksi nimellä: "Erinnerungen aus dem Leben eines Landgeistlichen"

Löysin teoksen netin kautta vain Austraalialaisen kirjaston luetteloista, siksi kysynkin teiltä kirjastani.

Onko kirjasta ja sen tekijästä saatavilla enempää tietoa? Onko kirjalla kulttuurihistoriallista arvoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Carl (myös Karl)Albert Ludwig Büchsel syntyi 2.5.1803 Uckermarkin Schönfeldissä Brandenburgin osavaltiossa ja kuoli 14.8.1889 Berliinissä.
Teologian opintojensa jälkeen hän toimi evankelisena pappina ensin kotipaikkakunnallaan (kuten hänen isänsä ja isoisänsäkin) ja siirtyi sieltä Brüssowiin lääninrovastiksi (=Superintendent). Sieltä hänet pyydettiin Berliinin Matthäus-kirkon kirkkoherraksi. 1852 hänestä tuli sen lisäksi tuomiokapitulineuvos ja vuotta myöhemmin Neumarktin ja Niederlausitzin alueiden päälääninrovasti (=Generalsuperintendent) (vanhassa suomalaisessa käännöksessä käytetään sanaa ”kenraali-superintendentti”).
C. Büchsel oli naimisissa Henriette Simonettin kanssa ja heillä oli v. 1849 syntynyt poika Johannes Büchsel.
Hänen pääteoksensa ”Erinnerungen aus dem Leben eines Landgeistlichen” ilmestyi ensin lehdessä ”Evangelische Kirchenzeitung” vuodesta 1861 alkaen, kunnes sen ensimmäinen osa julkaistiin kirjana 1865. Ennen kuin Büchsel kuoli, teoksesta oli julkaistu 4 osaa. (Suomennoksessa vuodelta 1888 on kaikki nämä 4 osaa). Viides ja viimeinen osa julkaistiin hänen kuolemansa jälkeen 1897. Tätä osaa ei ole suomennettu. Pääteoksensa lisäksi Büchsel kirjoitti myös paljon saarnoja ja esseekokoelmia. Hän tuli tunnetuksi saarnoistaan, jotka usein alkoivat lauseella ” Meillä kotona Uckermarkissa…”.
Büchsel oli tunnettu ja pidetty persoona. Kuningas Friedrich Wilhelm IV nimitti hänet hovisaarnaajakseen ja hänestä tuli keisari Wilhelm I:n henkilökohtainen sielunhoitaja. Hän toimi myös Berliinin St. Elisabeth-sairaalan johtajana ja johti Gossner-lähetystyötä. (Tänäkin päivänä löytyy Intiasta hänen mukaansa nimetty pieni paikkakunta: Büchselpur). Büchselistä oli tullut pyhimys jo ennen kuolemaansa Berliinissä ja koko Brandenburgissa. Kirjailija Theodor Fontane (1819-1898) kuvaili häntä seuraavasti: ”Hän oli pohjoissaksalaisen elämänviisauden ruumiillistuma, jossa oli mukana vivahdus oveluutta”.

Lähteet:
http://www.kirche-schoenfeld.org/3.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Carl_B%C3%BCchsel