Otsikko
Löysin jo viime kesänä perennapenkeistäni muutamia noin golfpallon läpimittaisia siistejä reikiä, joiden ympärillä ei ole minkäänlaista multakasaa. Myöskään…

Kysytty

Löysin jo viime kesänä perennapenkeistäni muutamia noin golfpallon läpimittaisia siistejä reikiä, joiden ympärillä ei ole minkäänlaista multakasaa. Myöskään maan pinnalla ei näy käytäviä tms.

Internetistä löydän tiedon vain rotasta tämmöisten käytäväaukkojen tekijänä. Ei suinkaan rotta ole asettunut tontillemme!?

Vastaus

Vastattu

Ilman kuvia ja lisätietoja käytävien sisällöistä on mahdotonta sanoa varmaksi, mikä eläin koloja kaivelee. Arvauksena voisi olla esimerkiksi jokin myyrä, rotta tai piisami. Kontiaisten jäljiltä jää iso multakasa, mutta peltomyyrän tekemät reiät voivat olla hyvin siistejä. Kun kyselin puutarhaharrastajilta, suurin osa laittaisi kolot metsä-, vesi- tai peltomyyrän syyksi. Myyrien määrä vaihtelee vuosittain, joten jokavuotisesta riesasta ei välttämättä ole kyse. Puutarhurit neuvovat lempeäksi karkottamiskeinoksi kanankakkarakeiden kaatamista koloihin.