Mikähän eläin mahtaa olla asialla? Kuva on kolme vuotta sitten kaadetun nuoren vaahteran kannosta. Kanto sijaitsee helsinkiläisen rivitalon alle 100 neliön…

Kysytty

Mikähän eläin mahtaa olla asialla? Kuva on kolme vuotta sitten kaadetun nuoren vaahteran kannosta. Kanto sijaitsee helsinkiläisen rivitalon alle 100 neliön pihalla, jonne on erinomainen näkyvyys sekä olohuoneesta että keittiöstä. Kukaan perheestä ei ole liikettä pihalla nähnyt, joten kanto lienee jyrsitty yöaikaan. Viime kesänä pihanurmikkomme muuttui myös kumpuilevaksi. En ole kuitenkaan nähnyt ulostuloreikiä, joita myyrä ilmeisesti tekisi.

Meillä on pihalla paljon kasveja, yksi vaahtera, marjapensaita, kukkia, sipulilasveja ym. Nämä vaikuttavat kasvavan aivan normaalisti eikä edes kannon vieressä kasvavaan vaahteraan (samanikäinen kuin tuo kaatamani vaahtera) ole koskettu. Naapuri kertoi nähneensä omalla pihallaan joskus rotan ja kuulleensa rottahavainnoista myös muualla tällä alueella (Pohjois-Helsinki). Omia näköhavaintoja ei ole. Pimeän aikaan illalla pihallamme olevasta tiheästä pensaasta kuuluu tosin ajoittain rapinaa. Talvella lumessa ei ollut mitään havaintoja eläimistä. Ainoa nisäkäs jonka olemme joskus eli noin kerran vuodessa pihallamme nähneet on siili. Viime kesä ei kuitenkaan ollut poikkeuksellinen, eli vain kerran näimme siilin pihallamme.

Haluaisin eroon tuosta eläimestä, mutta jotkin lajit ovat suojeltuja. Tunnistaminen auttaisi luonnollisesti torjuntamenetelmän käytössä.

Vastaus

Vastattu

Olemme pohtineet kysymystä pitkään. Kummut ilman multakasoja ja järsitty kanto ei kuulostaa myyrän tekosilta. Voisiko kyseessä olla siis rotta? Rotat voivat kaivaa käytäviä ja järsiä puita,