Löysin internetistä kommentin: "My father-in-law was a child when Soviet Union attacked Finland. He was living in Vyborg and saw that yellow rubber ducks…

Kysytty

Löysin internetistä kommentin:

"My father-in-law was a child when Soviet Union attacked Finland. He was living in Vyborg and saw that yellow rubber ducks were dropped from the airplanes. Inside these toys were explosives..."

Löytyykö tähän tai vastaavaan toimintaan historian kirjoista mitään viittauksia Talvi- ja Jatkosodassa?

Vastaus

Vastattu

Leluiksi naamioidut pommit olivat melko yleinen syytös toisessa maailmansodan aikana. Esimerkiksi sota-aikaisessa italialaisessa propagandassa syytettiin angloamerikkalaisia leluiksi, nukeiksi, perhosiksi tai kyniksi naamioitujen pommien käyttämisestä siviiliväestöä vastaan. Venäjällä vastaavasta on syytetty suomalaisia vielä viime vuosinakin. Todistusaineistoa tällaisesta ei ole löytynyt.

Talvisodan osalta kyseessä voisi olla muistuma Suomessa "Molotovin leipäkoreina" tunnettujen RRAB-3 -rypälepommien kuorma-ammuksista. Pommista on kuvia esim. SA-kuva -kokoelmassa:

History Collection -verkkosivulla on kaavakuva miltä pommin aukeaminen on saattanut näyttää:

En valitettavasti löytänyt tietoa RRAB-3:n kuorma-ammusten väristä.