Otsikko
Loviisan Koskenkylässä on asuinalue nimeltä Israelinmetsä. Onko nimi vanha? Miten alue on saanut nimensä?

Kysytty

Loviisan Koskenkylässä on asuinalue nimeltä Israelinmetsä. Onko nimi vanha? Miten alue on saanut nimensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koskenkylässä on tosiaan Israelinmetsä-niminen asuinalue. Ryhmä poliitikoita ovat tehneet valtuustoaloitteen nimen muuttamisesta. Poliitikot kokevat, että nimellä on tällä hetkellä niin kielteinen kaiku Lähi-idän tilanteen takia, että se pahimmassa tapauksessa vaikeuttaa uusien asukkaiden houkuttelemista alueelle.

Ennen asemakaavaa alue oli asumatonta metsäaluetta. Asemakaavan selityksessä sanotaan, että asuntoalueen nimi otettiin suoraan peruskartasta ja että Pernajan kunta oli koko metsäalueen omistaja.

Israelinmetsä mainitaan ensimmäisen kerran vuoden 1984 peruskartassa.

Kuulopuheisiin perustuen Askolinin suku olisi aikoinaan omistanut metsäalueen ja suvun edustaja olisi uskonnollisen vakaumuksen takia antanut alueelle nimen Israelinmetsä. Tarina ei kerro milloin tämä olisi tapahtunut. Toinen tarina puhuu vanhasta maatilasta, joka olisi antanut metsälle nimen. Nämä ovat kuitenkin vahvistamattomia tietoja.