Otsikko
Kirjan seuraavan sivun ensimmäinen tavu tai sana sivun alareunassa

Kysytty

Liitteenä on aukeama ”Seitsemän veljeksen” vuonna 1934 painoksesta. Huomioni kiinnitti tekstin alareunassa näkyvä seuraavan sivun ensimmäinen tavu tai sana. Mikä merkitys sillä on, onko se joku painotekninen asia?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on siirtymäsana, jota tarvittiin nimenomaan kirjan valmistuksessa. Käsikirjoitusten aikakaudella sen tehtävä oli auttaa kirjan sitojaa laittamaan sivut oikeaan järjestykseen. Kun kirjoja alettiin painaa painokoneella, siirryttiin yksittäisten sivujen painamisesta nopeasti arkkipainoon. Tällöin käytettiin sekä arkintunnuksia (kirjain- ja numeroyhdistelmiä) varmistamassa, että arkit taitetaan oikein ja sidotaan oikeaan järjestykseen, että siirtymäsanoja opastamassa asemoijaa sivujen sijoittelussa painokehilöön.

Kansalliskirjaston Kiehtova kirja -verkkonäyttely:https://www.kansalliskirjasto.fi/extra/verkkonayttelyt/kiehtovakirja/su…

Laine, Tuija: Kirjahistorian perusteet ja tutkimus (Kansalliskirjasto ja Suomen kirjahistoriallinen seura ry, 2018): https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/149440/Kirjahistorian_perus…