Olen yrittänyt tutustua eri painotekniikoihin ja nyt tiedustelisinkin, mitä eroja on heatsetpainolla ja arkkipainolla? Mitä tulisi ottaa heti alunperin…

Kysytty

Olen yrittänyt tutustua eri painotekniikoihin ja nyt tiedustelisinkin, mitä eroja on heatsetpainolla ja arkkipainolla? Mitä tulisi ottaa heti alunperin huomioon valittaessa eri vaihtoehtoja, kuten painosmäärä/hinta, laatu tms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pertti Koskisen kirjasta Painotuote (Yrityskirjat 1991) löytyi maininta painomenetelmistä: "Offsetpainokoneet ovat joko arkki- tai rulla- eli rotaatiopainokoneita. Arkki- ja rotaatiokoneiden toiminnallisena erona on, että arkkikoneissa painamisessa käytetään nimensä mukaisesti paperiarkkeja ja kaikki painamisen jälkeiset toiminnot, kuten taitto, sidonta ja puhtaaksileikkaus tehdään jokainen erillisillä jälkikäsittelylaitteilla. Rotaatiokoneissa taas käytetään rullapaperia ja koneeseen voidaan yhdistää kiinteästi em. jälkikäsittelylaitteet, jolloin rotaatiokoneesta saadaan periaatteessa painotuote valmiiksi yhtenä ajona. ... Offsetrotaatioita on kahden tyyppisiä. Heat-Set-painokoneissa on väriyksiköiden jälkeen erillinen kuumailmaa käyttävä kuivausyksikkö, joka taas puuttuu ns. Cold-Set-rotaatioista. ... Arkki- ja Heat-Set-rotaatiokoneet ovat laadullisesti samanarvoisia. Menetelmien valinta tehdäänkin aina kustannussyistä..."

Internetistä ei valitettavasti tunnu löytyvän valaisevia sivuja.

Espoon-Vantaan teknillisen ammattikorkeakoulun kirjastosta (http://www.evitech.fi/tekniikka/kirjasto ) kannattaa ehkä tiedustella asiasta.