Lihottaako yösyönti?

Kysytty

Lihottaako yösyönti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelkästään yöllä syöminen ei lihota, ellei syödyn ruuan ja juomien energiamäärä ole isompi kuin kulutus. Jos syö liikaa kulutukseen nähden ihminen lihoo.

Jos syö sekä yöllä että paivällä, ja enemmän kuin kuluttaa, on todennäköistä että lihoo. Varsinaisesti pelkästään yöllä syöminen ei lihota. Elimistön vuorokausirytmistä jotuen (jos siis elää päivärytmissä) yöllä elimistö ja ruoansulatus on levossa, joten etenkin raskas ruokailu voi aiheuttaa vatsavaivoja.

Vuorotyöntekijöiden seurantatutkimuksissa vuorotyöläisten on todettu herkästi lihovan. Siihen on todennäköisesti useita syitä: elämä on säännöllisen epäsäännöllistä (ja epäsäännöllisyys elintavoissa voi johtaa siihen, että syö turhan paljon eikä liiku tarpeeksi), kertyvä univaje riittämättömän nukkumisen seurauksena lisää ruokahalua (ruokahalua lisäävien hormonien eritys muuttuu univajeen myötä) tai esimerkiksi stressaantuu elämän epäsäännöllisyydestä ja lievittääkseen stressaantunutta oloaan, syö herkkuja, joissa on paljon energiaa.