Lempikirjani lapsena (1970-80-lukujen taitteessa) kertoi vanhasta tädistä, joka asui kukkulalla ystäviensä krokotiilin, jakin, kissan ja hiiren kanssa (ainakin…

Kysytty

Lempikirjani lapsena (1970-80-lukujen taitteessa) kertoi vanhasta tädistä, joka asui kukkulalla ystäviensä krokotiilin, jakin, kissan ja hiiren kanssa (ainakin nämä). Muistaakseni hiiri osasi ennustaa, ja se ennusti rankkasateen ja tulvan tulevan. Krokotiili lähti tulvivan joen yli kauppaan ja juuri ja juuri pääsi palaamaan ruokien kanssa, muistaakseni sairastui vielä raukka. Tulvaa paossa oltiin viikkoja, pelattiin pelejä ja juotiin teetä mukavasti yhdessä oleillen, kiitos krokotiilin. Mutta mikä oli kuvakirjan nimi? Osaatko kirjastonhoitaja autaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lempikuvakirjasi oli Martha Sandersin Aleksanteri ja Taikahiiri (Tammi, 1972). Kuvituksen siihen on tehnyt Philippe Fix. Kirja kertoo Vanhasta Rouvasta, joka asui vanhassa talossaan korkean kukkulan laella. Siellä asuivat myös hänen eläinystävänsä Juovikas Lontoon Loikojakissa, Taikahiiri, Alligaattori Aleksanteri ja Jakki. Aivan niin kuin muistat, Taikahiiri ennustaa sateen, joka kestää kolmekymmentä päivää ja kolmekymmentä yötä - tulvahan siitä seuraa ja monenlaista dramatiikkaa kukkulan talon väen elämään.

6 ääntä

Kommentit

onko kyseistä luettavaa kirjaa saatavilla missään myynnissä?