Otsikko
Onko tutkimusta mediassa nähdyn väkivallan vaikutuksista?

Kysytty

Lehdissä kirjoitetaan välillä hyvinkin tarkasti mitä järkyttäviä asioita väkivallan uhreille on tehty. Onko tutkittu / kirjoitettu miten tämä vaikuttaa, esim otetaanko näistä mallia tms? Itselleni tuli fyysisesti huono olo nähtyäni vahingossa osan tällaisesta tekstistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihetta on tutkittu paljonkin. Tarja Salokoski & Anu Mustonen ovat vuonna 2007 julkaisseet kokoomatutkimuksen Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin.

Tiivistelmässä todetaan: "Median vakavimmat riskit lasten ja nuorten kehitykselle nousevat ikätasolle soveltumattomista sisällöistä, erityisesti väkivallasta, seksistä ja pornosta. Mediaväkivallan vaikutukset näyttäytyvät pienillä lapsilla median aiheuttamina pelkoina, nukahtamisen ongelmina, painajaisina ja joillakin lapsilla aggressiivisina käyttäytymisenä ja levottomuutena. Pitkäaikainen väkivaltaviihteelle altistuminen voi lisätä empatian hiipumista ja turtumista väkivaltaan sekä väkivaltaisia fantasioita ja toimintamalleja. Netti- ja kännykkäkiusaaminen sekä seksuaalinen hyväksikäyttö netissä ovat uusia mediaväkivallan muotoja. Ylikorostunut seksuaalinen kuvasto tuottaa puolestaan seksuaalisen kehityksen ja fyysisen minäkuvan ongelmia. Median ja mainosten ylivoimaiset minäihanteet voivat tuottaa ulkonäköpaineita ja lisätä osaltaan riskiä identiteettiongelmien kuten syömishäiriöiden syntymiseen. Internetin ongelmakäyttö, kuten lapsiporno ja pedofiilinen toiminta verkossa, on vakava turvallisuusriski lasten ja nuorten kehitykselle. Ongelmakäytön muodoista yleistymässä ovat myös netti- ja peliriippuvuudet."

Linkki Mediakasvatusseuran julkaisuja 2/2007

Aino-Kaisa Koistinen ja Heidi Kosonen kirjoittivat aiheesta 2022 Lähikuvalehti vol 35 no.3 . Linkki lehteen Lisäksi Google Scholar löysi lukuisia muita tutkielmia ja artikkeleita.

Linkki Google scholar hakutulokseen.

Finna haku löytää myös suomenkielisiä opinnäytteitä hakusanoilla väkivalta, vaikutukset, opinnäyte. Linkki Finnan hakutulokseen.

Yleisesti tutkimukset tuntuvat suosittavan väkivaltaviihteen kohdalla jonkinlaista sensuuria ja tai opastusta lapsille ja nuorille.