Lasten laulussa Kolme Varista lauletaan "Silivati seilaa". Mikä on silivati?

Kysytty

Lasten laulussa Kolme Varista lauletaan "Silivati seilaa". Mikä on silivati?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaa kysyttiin Suomalaisen kirjallisuuden seuran Kansanrunousarkistosta ja Kotimaisten kielten keskuksesta. Mitään muuta toisintoa ei kyseisestä ilmauksesta ei löytynyt. Myöskään murrearkisto ei kyseistä ilmausta tunne.

Leikkikortistossa on runsaasti erilaisia ns. leikinalkajaislukuja joissa on vähän samantyyppinen idea: yksi leikkijöistä lähtee tietyllä sanalla pois. Asiantuntijat arvelivat, että kyseessä olisi vain mitään tarkoittamaton lorunomainen hokema.

54 ääntä

Kommentit

Olen ollut siinä käsityksessä että laulussa lauletaan '..sillivati seilaa..'?

Se on väärin... Ei ole sillivati.

Kuulunee samaan sarjaan kuin Nujulan talkoopolkassa oleva viulun äänen imitaatio
"Viulu se huutaa (hiitula tiitaa tai jotakon sinne päin). SIlivati seilaa jäljittelee ilmeisesti haitarin ääntä ja on vanhempi kuin Kolme varista -runo. Urho Kekkonen lauloi kerran TV-pätkässä antaumuksella jotakin rallia, joss esiintyi tuo silivati seilaa.