Otsikko
Lars Sonckin suunnittelemat rakennukset Maarianhaminassa: purjehdusseurapaviljonki, tullipakkahuone, merenkulkulaitos, kaupungintalo

Kysytty

Lars Sonckin suunnittelemat rakennukset Maarianhaminassa: purjehdusseurapaviljonki, tullipakkahuone, merenkulkulaitos, kaupungintalo

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoista löytyy jonkin verran aineistoa Lars Sonckista ja hänen tuotannostaan.

Tutustumisen arvoinen on ennen kaikkea teos: "Lars Sonck 1870-1956 : arkkitehti = architect" / [näyttelyryhmä = exhibition team: Paula Kivinen, Pekka Korvenmaa, Esa Piironen].Helsinki : [Suomen rakennustaiteen museo], 1981. Siinä esitellään ainakin joitakin kiinnostuksesi kohteena olevista rakennuksista.
Myös Riitta Wäreen kirjassa "Rakennettu suomalaisuus : nationalismi viime vuosisadan vaihteen arkkitehtuurissa ja sitä koskevissa kirjoituksissa", 1991, on lukuisia viittauksia Lars Sonckiin.
Teosten sijainnin ja saatavuuden voit selvittää osoitteesta http://www.helmet.fi .

Suosittelisin kuitenkin, että ottaisit yhteyttä Suomen rakennustaiteen museoon. Sen piirustuskokoelmat sisältävät Lars Sonckin piirustuskokoelman melkein kokonaisuudessaan. Osaa Sonckin arkistosta, nk. "Ritsalen"-erikoiskokoelmaa säilytetään Ålands Museumissa.
Rakennustaiteen museon piirustukset ovat tutkijoiden käytössä ennaltavarattuna ajankohtana, josta voi sopia puhelimitse. Piirustuksista voi tarvittaessa tilata kopioita.

Piirustuskokoelman yhteyshenkilöt amanuenssi Erkki Vanhakoski (ma-ke) ja Antti Aaltonen (to-pe) p. (09) 85675 124.

Suomen rakennustaiteen museon osoite: http://www.mfa.fi