Lapsuudessani 50-luvulla Lapualla meillä oli kirja, jonka yhdessä kertomuksessa toistui lause: Sama kuu loisti paratiisissakin. Se avasi minulle historiallisen…

Kysytty

Lapsuudessani 50-luvulla Lapualla meillä oli kirja, jonka yhdessä kertomuksessa toistui lause: Sama kuu loisti paratiisissakin. Se avasi minulle historiallisen ja maantieteellisen perspektiivin. Samassa kirjassa oli kertomus Maijan marjanpoiminnasta, jota karhu salaa auttoi. Olisikohan alussa ollut luku Baskervillen koirasta, kirjan kansi ja alkuosa olivat kadonneet jo silloin. Luulen, että isäni sai kirjan kiitokseksi seurakunnan poikakerhon vetämisestä. Olen etsinyt tätä kertomuskirjaa monesta paikasta, mutta nimestä ei ole tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Harmillista kyllä, kuvitellusta johtolangasta huolimatta jäi teoksen nimi selvittämättä. Baskervillen koiran perusteella löytyi lupaava kirja: Irja Klemolan kokoama Nuotion loimutessa: kerrottavia tarinoita (WSOY, 1934). Kertomuskokoelman sisältö on nähtävissä Finnan haussa: https://www.finna.fi/Record/eepos.103405#componentparts

Kirjan "Baskerwille"-tarinalla ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä Arthur Conan Doylen klassikon kanssa, eikä muitakaan kysyjän mainitsemia tarinoita tässä partiolaisten ajanvietteeksi laaditussa kokoelmassa ollut.

Finnan kattavassa hakupalvelussa on mahdollista käyttää erilaisia hakusanoja myös kertomuskokoelmien etsimiseen. Esimerkiksi "lukemistot" antaa runsaasti erilaisia lapsille ja nuorille suunnattuja kertomuskokoelmia, joskin niiden sisältöä ei useinkaan voi tarkastella. "Valmistusvuosi" -kohdassa voi lisäksi rajata hakua eri vuosien välille.

Mikäli mainitut kertomukset tuovat jollekin lukijallemme mieleen muistikuvia kirjasta, kommentoikaa toki tänne!