Lainataako näkövammaisille aikuisille kirjastoista lautapelejä missään päin Suomea?

Kysytty

Lainataako näkövammaisille aikuisille kirjastoista lautapelejä missään päin Suomea?

Vastaus

Vastattu

Löysin Finna.fi:n aineistoista vain yhden erityisesti näkövammaisten käyttöön sovelletun lautapelin,

Sanapussi Musta kuula : kirjainlaatat

Se on Tampereen kirjaston aineistossa kirjattu kotipalvelun käyttöön ja lainattavissa kotipalvelun asiakkaille sekä myös Uudenkaupungin kirjaston kokoelmassa. Lähikirjastosi voisi tiedustella, lainaavatko he sitä kaukolainana.

Selailin näkövammaisten Celia-kirjaston sivuja,  en löytänyt sieltä lautapelejä, mutta voisitte silti pyytää lähikirjastoanne ottamaan yhteyttä sinne ja kysymään, onko heillä lautapelejä, joita he toimittavat lainattaviksi yleisten kirjastojen kautta.

Näkövammaiset lapset ry:n sivulla on lueteltu pelejä, jotka soveltuvat myös näkövammaisten käyttöön.

Siitä löytyvät

  • Pelikortit (saatavilla pistekirjoituksella)
  • Hullunkuriset perheet (saatavilla pistekirjoituksella)
  • Uno-pelikortit (saatavilla pistekirjoituksella)
  • Braille Bingo (saatavilla pistekirjoituksella)
  • Domino (kohopisteet)
  • Neljän suora
  • Rotanloukkupeli
  • Alias (sanat voidaan kirjoittaa pistekirjoituksella)
  • Kimble
  • Tammi
  • Twister (voidaan askarrella itse hyödyntämällä erilaisia kangasmateriaaleja
  • A-Ö junior (sanat voidaan kirjoittaa pistekirjoituksella)
  • Torni

Näitä en löytänyt yleisistä kirjastoista. Noilla Näkövammaiset lapset ry:n sivulla kerrotaan, että pelejä on myynnissä Aviris-liikkeessä. Voisit tehdä omaan kirjastoosi hankintaehdotuksen, Satakirjaston hankintaehdotuslomake.