Lainasimme vanhoja hengellisiä puheita sisältäviä c-kasetteja kirjastosta (noin 150 kpl). Onkohan sellaisia tekijänoikeuslain osalta luvallista laittaa…

Kysytty

Hei!

Lainasimme vanhoja hengellisiä puheita sisältäviä c-kasetteja kirjastosta (noin 150 kpl). Onkohan sellaisia tekijänoikeuslain osalta luvallista laittaa kuunneltavaksi (ei siis myytäväksi) yhdistyksemme nettisivuille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslaki 404/1961 (täydennyksineen ja muutoksineen) – on tosiaankin perusta äänitteidenkin jakeluun - www.finlex.fi

Tekijänoikeus (oikeudenhaltijat) on puheäänitteiden kohdalla tuottajalla, esittävillä henkilöillä ja teoksessa mahdollisesti käytettyjen teosten tekijöillä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivun vastausarkistossa löytyy lain soveltamisen ohjeita, mm. tämä:
Kysymys: Saako teoksia jakaa Internetissä ja vertaisverkoissa?

Vastaus: Teoksia ei saa jakaa yleisölle ilman oikeudenhaltijan lupaa. Teoksen saattaminen yleisön saataviin tietoverkoissa edellyttää luvan hankkimista tekijältä.
http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeuden_perusteita/tek…

Lisätietoja kannattaa kysyä:

www.teosto.fi
www.gramex.fi