Otsikko
Kysyn uudelleen, aikaisemmasta pieleen mennystä kysymyksestä. Pesethän, menethän, huuhtelethan ymym. Mikä on kieliopissa tälläisen näköä raastavan verbin…

Kysytty

Kysyn uudelleen, aikaisemmasta pieleen mennystä kysymyksestä.
Pesethän, menethän, huuhtelethan ymym.
Mikä on kieliopissa tälläisen näköä raastavan verbin määritys?
Muistathan, pesethän ja käytäthän....
Voi ei, ja kiitos jos saan jotakin vastausta tämänmoiseen kammottavaan ilmoitteluun :D

Vastaus

Vastattu

Suomen iso kielioppi määrittelee muodon niin, että kun partikkeli -han, -hän liitetään verbin indikatiivin preesensin toiseen persoonaan, se lisää vetoomuksen tai muistutuksen merkityksen verbille. Muoto esiintyy myös imperfektissä, https://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=1663