Kysyn tämän foorumin kautta asiaani kun kirjastossa ei osattu pulmaan vastata. Mistä johtuu että juuri siinä kirjassa jonka olen lainannut on yksi varaus kun…

Kysytty

Kysyn tämän foorumin kautta asiaani kun kirjastossa ei osattu pulmaan vastata. Mistä johtuu että juuri siinä kirjassa jonka olen lainannut on yksi varaus kun täysin samaa kirjaa on saatavilla parikymmentä eri kirjastojen hyllyssä? Jos kirjaan on yksi varaus, miksei jokin vapaa kappale lähde tälle varaajalle kuten normaalisti tapahtuu? (Erityisesti nyt kun tuo varauspalvelu on vielä asiakkaille maksuton). Jos haluan lainata kirjan uudestaan joudun siis hakemaan jonkin noista hyllyssä olevista kappaleista tai tehdä uuden maksuttoman varauksen jolloin jokin hyllyssä olevista tulee itselleni. Tuntuu mielestäni varsin hankalalta ja turhalta kirjojen edestakaisin veivaamiselta tämänkaltainen "korvamerkitty" varaaminen. Tässä suhteessa asiakaspalvelu ei toimi mielestäni toivotusti ja ei käy omaan lähiöjärkeeni.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisin selitys kuvaamaasi tilanteeseen (kun et kerro, mistä kirjasta on kyse) on se, että kirjasta on julkaistu useampia laitoksia. Jos näillä laitoksilla on eri ISBN-tunnistenumero, ne näkyvät myös tietokannassa eri teoksina, vaikka sisältö olisi sama. Tällaisissa tapauksissa voi toiseen versioon olla varauksia, kun toista löytyy runsaasti eri kirjastojen hyllystä.

Tavallista on, että kun kirjasta otetaan uusi painos, siihen kiinnittyy varauksia, koska se tulee näkyviin uutuusluetteloon.

Asialla on vaikea tehdä mitään, koska monissa tapauksissa, joskaan ei suinkaan kaikissa, eri ISBN-numero tarkoittaa jollain tavalla muutettua versiota, mistä syystä julkaisut on tarkoituksenmukaista pitää erillään.

On myös mahdollista, että huomaamasi hyllyssä olevat niteet ovat ns. BestSeller-kokoelmassa, eivätkä siksi ole varausten ulottuvilla. Tarkemmin kirjaa tietämättä tätä on vaikea varmistaa.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto