Kysymys koskee minulle ajankohtaisia vanhojen tansseja. Mistä on peräisin palomiehen tanssi eli fireman's dance jota ainakin Turussa tanssitaan? En löytänyt…

Kysytty

Hei,
kysymys koskee minulle ajankohtaisia vanhojen tansseja. Mistä on peräisin palomiehen tanssi eli fireman's dance jota ainakin Turussa tanssitaan?

En löytänyt tanssista mitään mainintaa netistä muuta kuin lyhyen Wikipedia-sivun jossa kerrottiin tanssin olevan Yhdysvaltalainen kansantanssi (erittäin lavea ilmaus), mutta sivua ei löydy millään muilla kielillä paitsi suomeksi.

Lisäksi Suomen ja myös Yhdysvaltojen Googlesta ei myöskään löytynyt mitään relevanttia tietoa, Suomesta löytyi vain pätkiä vanhoista tansseista.

Ainoa toivoni on siis kirjastojen kokoelmat. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paljon apua ei kirjastojen kokoelmistakaan löytynyt. Tytti Luukon kirjassa Vanhoja tansseja ja vuosisadan vaihteen tansseja: tanssittavaksi akateemisissa tilaisuuksissa, lukioiden vanhojen päivien tanssiaisissa, koulujen juhlissa (Helsingin poliisisoittokunta, 1998) kerrotaan, että "fireman's dance on Amerikan alkuaikojen suosikkitanssi, joka oletettavasti esitti tähtiosaa amerikkalaisten palomiesten tanssiaisissa".  Kirjaan kuuluu myös äänite, jossa kerrotaan äänitteellä olevan 1900-luvun alun suosikkitansseja.

Kirjan ja cd-levyn saa lainaan ainakin pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SVanhoja%20tansseja%20ja%20vuosisadan%20vaihteen%20tansseja__Orightresult__U?lang=fin&suite=cobalt

0 ääntä

Kommentit

Jatkoa: googlesta löytyy suuri määrä asiaan liittyviä linkkejä, valokuvia ja tietoja levyistä, jollainen on mm. Henry Fordin kokoelmassa. H.F.:a pidetään tanssin uudelleen elvyttäjänä II maailmansodan jälkeen. Juuret näyttäisivät olevan 1920-luvulla tai vielä kauempana.
https://www.thehenryford.org/collections-and-research/digital-collectio…
Tämähän ei tarkoita tietenkään, että levy olisi sieltä lainattavissa tms. mutta kysymällä lisätietoja lienee saatavissa.
Netistä löytyy viitteitä siitä, että tanssi on ollut yleinen erilaisissa kansanjuhlissa ja tapahtumissa ainakin Minnesotassa, Michiganissa ja Wisconsinissa - kuinka ollakaan, niissä osavaltiossa, minne meni suomalaisia siirtolaisia. Eikä tanssia ole edelleenkään unohdettu, siihen liittyvä tilaisuus on ollut tämän vuoden huhtikuussa Albanyssa ja Daytonassa, MN. Usein on kyse erityisistä palokunnan tanssiaisista.
Asiaa on käsitelty 1940 Clevelandissa, Ohiossa, missä on ollut 25. National Recreation Congress. Julkaisussa Proceedings, s. 187 tienoilla on kuvailtu tapahtumaa, jossa vanhoja tansseja on esitetty, myös palomiestanssia.
Se mainitaan julkaisussa The Phillips Collection of Traditional American Fiddle Tunes vol. 1.
Spartan kaupungissa Wisconsinissa pidettiin 70. vuosittaiset Fireman´s tanssit huhtikuussa 2019.
Madisonin kirjastosta Wisconsinista löytyy sillä hakusanalla useita äänitteitä.
Tanssitaidottomana en osaa neuvoa, onko Fireman polkka, jig vai reel - joka tapauksessa kaikkiin niihin viittaavia löytöjä tulee esiin, kun hakee netistä huolellisesti. Kaikki Yhdysvaltain tanssithan ovat kotoisin Euroopasta, paitsi ehkä alkuperäiskansojen tanssit. Niinpä niiden juuret ovat Irlannissa, Ruotsissa, Puolassa, Tsekissä tai noiden valtioiden alkualueilla.
Tietoja löytyy vaikka kuinka paljon, jos niitävaivautuu etsimään ja sitten arvioi, käsittelee ja pyytää amerikkalaisista lähteistä lisätietoja.