Otsikko
Kysymys koskee maitohappobakteerivalmisteita ja niiden valmistusta. Luin amerikkalaisesta artikkelista että maitohappobakteerivalmisteisiin voi valmistuksen…

Kysytty

Kysymys koskee maitohappobakteerivalmisteita ja niiden valmistusta. Luin amerikkalaisesta artikkelista että maitohappobakteerivalmisteisiin voi valmistuksen aikana päästä muitakin bakteereita. Miten varmistetaan, että esimerkiksi Valion Gefilus kapseleissa on vain sitä yhtä bakteerilajia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valio Gefilus kapselien valmistus on siirtynyt Oriola Oy:lle vuonna 2007. Oriolalta vastattiin seuraavasti:
"Gefilus maitohappobakteerivalmisteilla, niin kapseleilla kuin tipoilla, on tiukat laatukriteerit. Jokaisen valmistuserän yhteydessä tutkitaan käytettävä maitohappobakteerimassa ja massan bakteeripitoisuus LGG®:n osalta.
Lopputuotteiden laatu varmistetaan näyttein. Jokaisesta valmistuserästä tutkitaan erän sisältämä LGG® pitoisuus sekä mahdollisten muiden bakteerien määrä. Näin varmistamme myös sen, ettei valmistusprosessin aikana ole tuotteeseen päässyt sinne kuulumattomia haitallisia bakteereita. Mikäli erästä löytyy muita bakteereja kuin maitohappobakteeri LGG:tä, tai tuotteen sisältämä LGG® pitoisuus ei vastaa sille asetettua vähimmäisrajaa, ei erää päästetä myyntiin. Näin varmistamme Gefilus tuotteiden puhtauden ja laadukkuuden ja sitä kautta turvallisuuden kuluttajille.
Jokainen maitohappobakteerikanta kasvatetaan erikseen, sillä yleensä eri kannoilla on hyvin erilaiset vaateet kasvulle. On aika harvinaista, että eri bakteerikantoja kasvatettaisiin esimerkiksi samalla alustalla ja vääriä bakteerikantoja ajautuisi vääriin valmisteisiin. Tästä syystä on siis myös harvinaista, että lopputuotteisiin joutuu vääriä bakteerikantoja. Mikäli näin kuitenkin käy, on laaduntarkkailu mahdollisesti hieman puutteellista."