Kysymys koskee Kreikan taidetta ja keramiikan maalausta musta- tai punakuviotekniikalla. Tekniikan ymmärrän, mutta kyse on symposium-aiheesta. Tarvitsisin…

Kysytty

Kysymys koskee Kreikan taidetta ja keramiikan maalausta musta- tai punakuviotekniikalla. Tekniikan ymmärrän, mutta kyse on symposium-aiheesta. Tarvitsisin siitä tietoa ja erityisesti kuvia. Jossain kirjassa pitäisi kuulemma olla, mutta kertoja ei tiennyt kirjan nimeä. Löytäisittekö te? Eli siis "symposium-aiheinen figuuriryhmä"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimme aiheesta tietoa useista eri lähteistä, mutta valitettavasti emme suoraan löytäneet vastausta kysymykseen "symposium-aiheisesta figuuriryhmästä". Löysimme kuitenkin muutamia kirjoja, joissa ehkä on tietoa aiheesta.

Oulaisten kaupunginkirjastossa ovat mm. seuraavat kirjat:

Maailmantaiteen kirjasto: Kreikan ja Rooman taide.
Porvoo ; Helsinki ; Juva : WSOY, 1996.

Harris, Nathaniel:
Antiikin Kreikka.
Jyväskylä ; Helsinki : Gummerus, 2001

Helsingin yliopiston kirjastossa olisivat seuraavat julkaisut, joita voi kysyä kaukolainoiksi oman kirjaston kautta:

Tuukkanen, Tiina:
Antiikin mustakuvioista ja mustaa keramiikkaa suomalaisista kokoelmista.
Helsinki : Helsingin yliopisto , 1996
Pro gradu -työ , Taidehistoria

Boardman, John
Athenian black figure vases : a handbook.
London : Thames and Hudson , 1978

Boardman, John
Athenian red figure vases : the Archaic period : a handbook.
London : Thames and Hudson , 1988
Sarja: The world of art

Boardman, John
Athenian red figure vases : the Classical period : a handbook.
London : Thames and Hudson , cop. 1989.

Lisätietoja aiheesta voi kysyä yliopiston klassillisten kielten laitoksilta, esim. Helsingin yliopistosta, sekä myös esim. Ateneumin taidemuseosta:

Neuvonta: (09) 1733 6401
ainfo@ateneum.fi