Otsikko
Miksi minun mielestäni kukkiva pihlaja haisee pissalle ja jonkun toisen mielestä tuoksuu hyvälle?

Kysytty

Kysymys hajuaistista.
Miksi minun mielestäni kukkiva pihlaja haisee pissalle ja jonkun toisen mielestä tuoksuu hyvälle?
Miksi minun mielestäni marjalude ja korianteri haisevat samalle ja jonkun toisen mielestä marjalude haisee, korianteri tuoksuu?

Vastaus

Vastattu

Kenties kokemuksesi liittyvät hajumuistoihin? Olisitko joskus yhdistänyt pissin hajun pihlajaan ja korianterin tuoksun marjaluteeseen?

"Tuoksuilla on vahva yhteys muistiin ja tunteisiin. Tuttu tuoksu voi viedä yhdessä nuuhkaisussa ajassa taaksepäin johonkin merkitykselliseen hetkeen tai paikkaan. Selitys tähän löytyy hajuaistin poikkeuksellisesta hermoradasta.

Hajusignaalit kulkevat suoraan hajukeskukseen, kun muiden aistien viesti kulkevat monimutkaisempaa reittiä aivokuorelle. Aivojen hajukeskus on yhteydessä limbiseen järjestelmään, joka on tärkeä alue tunteiden ja muistojen syntymisen ja säätelyn kannalta kannalta.

Hajujen oppiminen on hyvin nopeaa. Jos kerran sairastuu jostain ruoasta, sen haistaminen, saati maistaminen, saa voimaan pahoin vielä hyvin pitkään sairastumisen jälkeen. Tämä on poikkeuksellista oppimista, sillä yleensä ihminen oppii uutta vain useiden toistojen kautta." https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/18/hajuaisti

Hajuaisti on myös osin kulttuurisidonnainen. Kenties me täällä pohjoisessa yhdistämme Korianterin tuoksun eri asioihin kuin etelämmässä asuvat ihmiset. Hajut ja etenkin tuoksut ovat hyvin tunteisiin käyviä. http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/uploads/2016/03/Tuoksu_kay_tunteisiin_Kemia-lehti_23_03_2016.pdf

Ikävämpi vaihtoehto on, että saattaisit kärsiä jostakin hajuaistin häiriöstä. Niitä on monenlaisia, joista toiset melko harmittomia (ihminen ei kenties edes huomaa niitä itse) ja toiset taas vakavampien sairauksien oireita. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00936