Otsikko
Kysymykseni koskee homohistoriaa Suomessa. 1800-luvun lopulta 1900-luvun puoliväliin monet homomiehet olivat naimisissa naisten kanssa. Useat naiset varmaan…

Kysytty

Kysymykseni koskee homohistoriaa Suomessa. 1800-luvun lopulta 1900-luvun puoliväliin monet homomiehet olivat naimisissa naisten kanssa. Useat naiset varmaan astuivat avioon homomiehen kanssa tietämättään, mutta jotkut varmaan tiesivätkin mitä tuleman piti. Onko tätä tutkittu ollenkaan missään? Puistohomot-kirjassa puhuttiin homojen kahvikesteistä, missä isännän vaimo oli laittanut pöydän koreaksi. Erityisesti minua kiinnostaa hakivatko homomiehet vaimoja lehtikirjoitusten avulla. Kirjeystävyys ja parinhaku henkilökohtaista-palstojen avullahan oli aika yleinen tapa tutustua ihmisiin tuolloin. Mietin, onko kukaan listannut "koodeja" joilla homomiehet hakivat vaimoja ilmoittelulla samalla paljastaen, että etsivät kulissiavioliittoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuula Juvosen väitöskirja Varjoelämää ja julkisia salaisuuksia (2002) käsittelee kirjan esittelyn mukaan suomalaisen homoseksuaalisuuden sosiaalihistoriaa. Alla linkki väitöskirjan esittelyyn:

https://www.finna.fi/Record/anders.188828

Kirjan saa lainaan painettuna tai e-kirjana myös mm. pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SVarjoelämää%20ja%20julkisia%20salaisuuksia__Orightresult__U?lang=fin