Kysyisisin sellaista asiaa että mihin kohtaan Lempäälässä Vanajavesi päättyy ja alkaa Tampereen Pyhäjärvi ja miten ylipäätään nuo Järvien rajat menee että…

Kysytty

Hei kysyisisin sellaista asiaa että mihin kohtaan Lempäälässä Vanajavesi päättyy ja alkaa Tampereen Pyhäjärvi ja miten ylipäätään nuo Järvien rajat menee että loppuuko järvi viimeiseen selkään ennen toista järveä vai loppuuko järvi lasku uomaan johonkin kohtaan vai miten ne rajat niiku maantieteellisesti oikeen menee kiitos etukäteen vastauksesta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanajaveden ja Pyhäjärven yhdistää Lempäälän kanava (Lempoisten kanava).

Aluetta voi tutkia esimerkiksi merikartasta, joka löytyy ainakin Hämeenlinnan pääkirjastosta:
- Merikarttasarja O, Tampere-Hämeenlinna (Merenkulkulaitos)

Suomen ympäristökeskuksen Järviwikistä on helppo katsoa alueiden rajat:
https://www.jarviwiki.fi/wiki/Vanajaveden_-_Pyh%C3%A4j%C3%A4rven_alue_(…

Tietoa Lempäälän kanavasta ja sen rakentamisesta:
- Turkka Myllykylä: Suomen kanavien historia, Otava, 1991 (Suomen merenkulkulaitoksen julkaisu)