Mistä luokasta tai millä hakusanalla voisin hakea Suomen vesistöt. Kansakoulupohjalta muistan Suomen vesistöistä kaksi: Saimaan vesistön ja Kokemäenjoen…

Kysytty

Mistä luokasta tai millä hakusanalla voisin hakea Suomen vesistöt. Kansakoulupohjalta muistan Suomen vesistöistä kaksi: Saimaan vesistön ja Kokemäenjoen vesistön, mutta haluaisin tietää ne loput; missä ne sijaitsevat (siis kartat) ja siitä tietysti selviäisi, miten vedenjakajat Suomessa kulkevat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsittäessä tietoa Suomen vesistöistä asiasanoina voi käyttää esimerkiksi seuraavia sanoja:
vesistöalueet : Suomi
valuma-alueet : Suomi
vesistöt : Suomi
Seuraavista teoksista löytyy tietoa Suomen vesistöistä :

SUOMEN kartasto / julkaisijat: Maanmittaushallitus, Suomen maantieteellinen seura. - Helsinki : Maanmittaushallitus Vihko 132 (1986) : Vedet. - 5. laitos. - 1986. - 31 s. : kuv., kartt. ; 49 cm. ISBN 951-46-9883-5 (rengask.)

SUOMEN luonto. - Hki : Kirjayhtymä. - osa 4 : Vedet / päätoim.: Paavo Havas 1981 (Yhteiskirjap.). - 426 s. : kuv., kartt. ; 33 cm. - ISBN 951-26-1750-1 (sid.)

SUOMEN vesistöalueet / [koonnut] Matti Ekholm. - Helsinki : Vesi- ja ympäristöhallitus : Painatuskeskus, 1993. - 166 s. : kuv., kartt. ; 30 cm + 3 taitekarttaliitettä. - (Vesi- ja ympäristöhallinnon julkaisuja. Sarja A, ISSN 0786-9592 ; 126). ISBN 951-37-1087-4(nid.)

Useissa Suomen maantieteen oppikirjoissa on lyhyesti esitelty vesistöt (määritelmä, suurimmat vesistöt ja vedenjakajat). Suomen maantieteen oppikirjat ovat luokassa 42.07.
ks. esim. VÄRIKÄS Suomi / [Jukka] Arohonka ... [et al.] ; [piirroskuvitus: Ralf Westerlund]. - Helsinki ; Porvoo ; Juva : WSOY, 1998. - 192 s. : kuv., kartt. ; 27 cm. ISBN 951-0-22251-8 (nid.) ss. 60- 65

Internetistä voisi käydä katsomassa seuraavia sivuja:
· Historiallinen kartta Suomen maantieteellisen seuran sivuilta http://www.helsinki.fi/maantiede/geofi/maalis.html
· Ympäristöministeriön sivulta löytyy paljon tietoa vesistöjen tilanteesta: (http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=144954&lan=fi)