Otsikko
Kysyisin vanhasta pallonheittopelistä, joka kulki nimellä "Pallistop".

Kysytty

Kysyisin vanhasta pallonheittopelistä, joka kulki nimellä "Pallistop". Voi sillä olla jokin muukin nimi :).

Pelissä heitetään palloa harjakattoisen rakennuksen yli. Kummallakin puolella on muutama pelaaja. Heittäjä huutaa "Pallistop!". Jos pallo vierii takaisin, huutaa heittäjä "Lusikka!".

Jatkosta en ole varma, miten se menee. Tiedetäänkö siellä?

Vastaus

Vastattu

Täysin kuvausta vastaavaa leikkiä en onnistunut löytämään. Monista vanhoista leikeistä on useita eri muunnelmia ja ne myös tunnetaan eri alueilla eri nimillä. Leikki, jossa harjakatolle heitetään pallo, tunnetaan ainakin nimellä "munitus" ja "kattopallo". Säännöistä on monia versioita, seuraavista linkeistä löytyy niistä joitakin:

Leikkipankki: https://www.leikkipankki.fi/Leikit/Tiedot/993

Puuhakerho: https://puuhakerho.com/kattopallo/

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Juuri noin mekin leikimme 1950-luvulla Sallassa. Matala harjakattoinen kellarirakennus oli välissä. Huudettiin pallistop ja lusikka juuri kuvatulla tavalla.