Otsikko
Kysyisin olisiko teillä tietoa, mikä RANSKALAINEN elokuva on kyseessä. Leffa on tullut useita vuosia sitten telkkarista ja valmistusvuosi on arvioni mukaan n…

Kysytty

Kysyisin olisiko teillä tietoa, mikä RANSKALAINEN elokuva on kyseessä. Leffa on tullut useita vuosia sitten telkkarista ja valmistusvuosi on arvioni mukaan n 2010 +-5 vuotta. Juoni oli seuraava: mies sairastui kuolemanvakavasti eikä kertonut siitä ystävilleen. Mies alkoi suhtautumaan ilkeämielisesti ystäviinsä ilmeisenä tarkoituksena helpottaa heidän tuskaansa miehen kuollessa. Sairaus oli siis keskiössä tässä elokuvassa.
En ole löytänyt elokuvaa netistä kun en muista näyttelijöitäkään. Josko teiltä löytyisi tietoa..

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla François Ozonin elokuva Aika lähteä (Le Temps Qui Reste, 2005), joka on esitetty Yle Teemalla ainakin vuonna 2012. Ylen sivuilla elokuvaa luonnehditaan seuraavasti:

"Ranskalaisen François Ozonin ohjaama elokuva kertoo nuoren miehen viimeisistä päivistä. 31-vuotias menestyvä valokuvaaja Romain saa tietää olevansa parantumattomasti sairas: elinaikaa on jäljellä enää muutama kuukausi. Romain ei kerro sairaudesta läheisilleen, isoäitiä lukuun ottamatta. Kaunis ja lahjakas Romain on tottunut toisten ihailuun sekä saamaan anteeksi toilailut ja tökerön käytöksen. Kuoleman läheisyydessä hän ei tee parannusta, mutta täysin yllättävä kohtaaminen tarjoilijattaren kanssa johtaa hänet elämänsä ehkä ensimmäiseen ja viimeiseen pintaa syvempään ihmissuhteeseen. Pääosaa näyttelee Melvil Poupaud. Tärkeissä naisrooleissa ovat Jeanne Moreau ja Valeria Bruni Tedeschi."

Elokuvan saatavuustiedot Vaski-verkkokirjastossa:
https://vaski.finna.fi/Record/vaski.475445

Lähteet:

http://vintti.yle.fi/yle.fi/teema/ohjelmat/juttuarkisto/aika-lahtea-164…
https://muropaketti.com/elokuvat/aika-lahtea/

0 ääntä

Kommentit

Entäs se elokuva, jossa miehen kaveri tuli Yhdysvalloista/Kanadasta häntä tapaamaan. Ja jossa oli mukana myös koira.
Eihän se ollut tämä elokuva?