Kysyísin oiva Paloheimon Tirlittanista. Sehän on 50-luvulla kirjoitettu. Mitä voi sanoa kysymykseen, että mihin ympäristöön ja miljööseen Tirlittan on…

Kysytty

Kysyísin oiva Paloheimon Tirlittanista. Sehän on 50-luvulla kirjoitettu. Mitä voi sanoa kysymykseen, että mihin ympäristöön ja miljööseen Tirlittan on kirjoitettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tirlittan ilmestyi vuonna 1953, sota oli ohi ja Suomi oli toipumassa sen aiheuttamista kauhuista. "Tirlittan lensi kanavaan, Tirlittan upposi, Tirlittan nousi pinnalle, Tirlittan hengitti".
Tirlittanin vanhemmat ja sisarukset lentävät kuka mihinkin suuntaan ukkosen iskiessä heidän kotiinsa. Onko tuo ukkonen sota, avioero vai kenties tavallinen ukkonen? Tirlittan on orpotyttö "ihmisten ihmemaassa". Kirjan luvut alkavat nelirivisillä runoilla, joissa mainitaan myös Tirlittanin kulloinenkin olinpaikka: tori, vankila, huvila, pyhäkkö, sirkus ja sairaala. Onnellisessa lopussa "Tirlittan pääsi kotihin, Tirlittan riemuitsi, Tirlittan äidin, siskot sai, Tirlittan rakasti."
Kai oleellisinta teoksessa on Tirlittanin etsiminen ja ihmiseksi kasvaminen, hänen tapaamansa ihmiset, ilkeät ja hyvät.
Teoksessa Lastenkirja aikansa kuvastimena Tirlittan on otettu esimerkiksi 1950-luvun suomalaisesta lasten- ja nuortenkirjallisuudesta. Kannattaa ehdottomasti tutustua tuohon vuonna 2005 ilmestyneeseen kirjaan.