Kysyisin: Mitä ehtoja avioeron myöntämiseen oli 1970 luvulla?

Kysytty

Kysyisin: Mitä ehtoja avioeron myöntämiseen oli 1970 luvulla?

Vastaus

Vastattu

1970-luvulla avioliittoa yhteiskunnallisena instituutiona sääteli avioliittolaki 234/1929. Lakiin sisältyviä säädöksiä avioerosta on kuitenkin useaan otteeseen muutettu esimerkiksi vuosina 1948, 1968 ja 1969. Näiden perusteella toimittiin 1970-luvulla.

Laissa mainitaan muun muassa seuraavia ehtoja avioeron myöntämiseksi:

  • 70 § Jos puoliso on tehnyt huorin tai siihen rinnastettavan haureellisen teon, on toisella puolisolla oikeus saada avioero
  •  71 § Jos puoliso on avioliiton aikana saanut sukupuolitaudin, toisella osapuolella on oikeus avioeroon
  • 72 § Jos puoliso on tavoitellut toisen puolison henkeä, tällä on oikeus avioeroon
  • 73 § Jos puoliso on tuomittu vähintään kolmen vuoden vapausrangaistukseen, voi oikeus toisen osapuolen vaatimuksesta tuomita avioeron
  • 74 § Jos puoliso jatkuvasti väärinkäyttää huumaavia aineita, avioero voidaan tuomita, jos oikeus katsoo siihen olevan painavia syitä
  • 75 § Jos puoliso on mielisairas ja sairaus on avioliiton aikana jatkunut vähintään kolme vuotta, toisella puolisolla on oikeus saada avioero
  • 76 § Puolisot, jotka asumuseron saatuaan ovat asuneet erillään yhden vuoden palaamatta sen jälkeenkään yhteiselämään, on tuomittava avioeroon, kun jompikumpi heistä vaatii
  • 77 § Jos puoliso on ollut poissa eikä tiedetä hänen olleen elossa viimeisen kolmen vuoden aikana, toisella puolisolla on oikeus avioeroon