Kysyisin kirjastovirkailijan palkkauksesta. Oletetaan, että työskentelisin maakunta/kaupunginkirjastossa ja saisin kvtes:n mukaista kirjastoapulaisen tai muuta…

Kysytty

Hei.
Kysyisin kirjastovirkailijan palkkauksesta. Oletetaan, että työskentelisin maakunta/kaupunginkirjastossa ja saisin kvtes:n mukaista kirjastoapulaisen tai muuta alempaa palkkaa. Paljonko se palkka olisi siten, että siitä on vähennetty vero ja kaikki menot, mitä yleensä palkasta vähennetään, sotut ja muut? Paljonko sellaisesta palkasta yleensä menee veroa? Haluan suuntaa antavan tiedon siitä paljonko jäisi käteen. Mulla ei ole asiasta mitään käsitystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

KVTES:in palkkahinnoitteluliitteen mukaan kirjastovirkailijan peruspalkka tehtävän vaativuudesta ja nimikkeestä riippuen on 2016 - 2116 €/kk. Tämän lisäksi henkilö voi saada erilaisia lisiä työkokemuksen tai henkilökohtaisen osaamisen ja taitojen perusteella.

Jokainen maksaa veroa oman veroprosentin mukaan, jonka verotoimisto on määritellyt vuositulojen perusteella. Palkasta vähennetään työttömyysvakuutusmaksu 1,9 % ja vakuutusmaksuja 6,35-7,8 %. Jos kuuluu ammattiliittoon, palkasta vähennetään myös liiton jäsenmaksu, joka vaihtelee eri liitoilla.

Verotukseen vaikuttaa myös kunkin henkilökohtainen tilanne: onko sellaisia lainoja, joiden korkomenot voisi vähentää, saako työmatkakuluja vähentää jne.

Lopullisen käteen jäävän palkan määrää on siis mahdotonta sanoa tarkalleen, koska jokaisella on erilainen tilanne. Kysyin meidän erään pitkäaikaisen virkailijan käteen jäävää palkka ja hänellä se on 1650 €.

17 ääntä

Kommentit

Monissa kaupungeissa, esim Espoossa, käytetään myös taulukkopalkan ulkopuolisia harjoittelija/apulaisen palkkoja, jotka ennen veroja n. 1600e, verojen jälkeen käteen jää 1200-1300e