Otsikko
Kysyisin että voiko kirjaston kautta saada tietoa Kupittaan saven taiteilijoista, varsinkin Viljo Mäkisestä. Etsin tekijää kukkamaljakolle ja lainasin Salon…

Kysytty

Kysyisin että voiko kirjaston kautta saada tietoa Kupittaan saven taiteilijoista, varsinkin Viljo Mäkisestä. Etsin tekijää kukkamaljakolle ja lainasin Salon kirjastosta Kup. saven tuotannosta kuvaston ja minulla on taiteilijoiden puumerkeista kopiot. Nimen perusteella tekijä saattaa olla Viljo Mäkinen, mutta tarvitsisin hänestä enempi tietoa. Kukkaruukku on kuvaston perusteella no 242 ja ilm. käsinmaalattu ja väri on vihertävän keltainen. Opiskelen taidehistoriaa avoimessa ja meillä on tehtävä kertoa vanhasta esineestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viljo Mäkisestä löytyy jonkin verran tietoa seuraavista teoksista: Seitsikko naivisteja (1998) ja Risto Ojanen: Kuvien lempeä kapina: suomalaisia naivisteja (1983). Turun maakuntamuseon vuosikirjasta Aboa 1989-1990 löytyy artikkeli Harri Kalha: "Kupittaan saviosakeyhtiön käyttö- ja koristekeramiikka: tuotannon tyylillisen kehityksen pääpiirteitä", jossa mainitaan myös Viljo Mäkinen.
Lisäksi teoksessa Kuvanveistäjän luona: veistoksia ja piirustuksia (1982) on Viljo Mäkisen lyhyt haastattelu. Lisää Kupittaan saven kuvastoja löytyy Turun kaupunginkirjaston verkkokirjastosta http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=t_form2&sesid=1045579126 asiasanalla Kupittaan saviosakeyhtiö.